1– کلمه ی عربی داده شده را به ترجمه مربوط به خود
وصل کنید .1نمره جمیل بدون طالب همنشینی با
مُجالسه
زیبا بلا دانش
آموز 2 – کدام
کلمه ی عربی برای ترجمه ی داده شده مناسب است . . 1نمره کوه
: ( شَجَر
- جَبَل – وَلَد ) ارزش : (
لَوحَه – بِنت – قَیمَه ) زن : (فریضه
- اِمراه – طالبه ) پسر :
( آفة -
وَلَد -
طالب ) 3 –
جملات داده شده را به فارسی ترجمه کنید . 3نمره الف : هذا ، طبیبٌ ناجحٌ . ب :
ذلک الجَبَلُ ، مرتفعٌ . ج
: تِلک طالبة ، فی الصَفِ . د : هذه
الثَمرةُ ، لَذیذةٌ . 4-
کلمه مناسب را انتخاب کنید و در جای خالی بنویسید . 1 نمره 1 – هذا .............. ، شاعرٌ .
( الرَّجلُ - المَرأَةُ ) 2 – طلبُ ........... فریضةٌ .
( الثّروةُ – العلمُ ) 3 – ذلکَ الرّجلُ .............. مُحترمٌ .
( طبیبٌ – بنتٌ - ) 4 – آفةُ العلمِ ............... ( القیمةُ – النِّسیانُ ) 5 – با
توجه به ترجمه با کلمات داده شده جمله بسازید 1 نمره الف
: آن دانش آموز محترمی در مدرسه است . (
مُحترمٌ – ذلک – المَدرسةِ – طالبٌ – فی )
................................................. ب :
خوب سؤال کردن ، نیمی از دانش است .
( ا لسُّؤالِ – نصفُ – حُسنُ – العلمِ
)
........................................................ 6- کلمات هم معنی را به هم وصل کنید . 1نمره ذلک الرِّجلُ المرأةُ تلک طالبُ هذا
هذا طالبة 7- کلمات
مذکر را به صورت مؤنث بنویسید . 1 نمره شاعِر
( ...................... ) . معلّم
( ..................... ) . هذا (............... ) . رجل (.................. ) 8- کلمات
مؤنث را به صورت مذکر بنویسید . 1 نمره طبیبةُ ( ..................... ) . طالبة (
......................... ) . تلک (................... ) . ثمرة
(........................ ) 9 –
ترجمه ناقص را کامل کنید . 5/1 الف : تلک الشَّجرةُ بلا ثمرٍ . (
......... درخت .......... میوه است . ) ب : هذهِ البِنتُ فی المدرسةِ . ( این
............. ، ........... مدرسه است . ) ج : اولئکَ
الرَّجالُ ؛ جالِسونَ عِندَ النّا فِذَةِ .
( آن ................ ؛ پیش ................... نشسته اند . ) 10
- گزینه مناسب را انتخاب کنید . 1 نمره الف
: سعیدٌ وعلیٌ ومیثمٌ ..................
. لاعِبو نَ لاعِباتٌ ب :
فاطمةُ ومریمُ ............. . مسرورات مسرورتانِ ج :
هؤلاءِ الطّلابُ .............. . نا جحا تٌ نا جحونَ د :
....... شاکراتٌ . هاتانِ اولئکَ 11
- با استفاده از کلمات داده شده جاهای
خالی را کامل کنید . 5/1نمره ( مدرسة
/ فرائض
/ عالمتانِ / فائزونَ / واقف / طالبا ت / ) مفرد مذکر
............. جمع مؤنث سالم .................. جمع مذکر سالم .................. جمع مکسر
............ مفرد مؤنث ................... مثنای مؤنث ..................... 12
- جمله های زیر را ترجمه کنید . 2 نمره الف :
المَکتَبَـــةُ کـا لبُــستانِ و الکُــتُبُ اَ شجا رَهُ . ب : خَیرُ الاُ مورِ ؛ أَوســطُــها . 13 - با
توجه به جمله های داده شده ( جمع سالم
و جمع مکسر ) را پیدا کنید . 1 نمره الف
: الکُتبُ ؛ بساتینِ العِلماءِ
. ب : هؤلاءِ ؛ طالباتٌ ناجحاتٌ .
ج : اؤلئکَ الرَّجالُ ؛ جالسونَ عِندَ النّا فِذةِ . جمع مذکر سالم ................ جمع مؤنث سالم ..............و
................. جمع مکسر .................. 14 – در
جای خالی گزینه مناسب قرار دهید . 1 نمره 1 – عَداوَةُ العاقِلِ ؛ خَیرٌ مِن ................. الجاهلِ . (
صَداقَةِ / مَجهولِ
) 2 -
اَلعلمُ ؛ ............... مِن العبادةِ . ( أَمانٌ /
خَیرٌ ) 3 -
أؤلئکَ الأولادُ ؛ .................. مُمتازونَ . ( لاعبونَ / لاعباتٌ ) 4 -
............ ؛ مَوتُ الأَ حیا ءِ . ( العِلمُ / الجَهلُ
) 15- با توجه به کلمه ی داخل پرانتز ؛ جملات
داده شده را تغیر دهید . 1 نمره الف : ذلِکَ الطِّفلُ ؛ فی البیتِ . ( تِلکَ )
............................................. ب : ها تانِ طالِبتانِ ؛ فی المَدرِسَةِ .(
هذانِ )
.............................................. 16 -
ترجمه درست را مشخص کنید . 5/ نمره الف : ها تا نِ الشَّجر تا نِ ؛ بلا ثَمرٍ
. 1 - این درخت ها ؛ میوه دارند . 2 – این درخت ها ؛ بی میوه اند . ب : آن ها ؛ زنان دانشمند هستند . 1 – هؤلاءِ
عا لِما تٌ 2 –
أولئکَ عا لما تٌ 17 -
کدام گزینه درست نیست . 5/ الف : ها تا نِ بیتا نِ ب : هؤلاء رِجالٌ ج : أولئکَ طالباتٌ د : هذِهِ إِ مرَأَةٌ .