پاسخ سؤالات و پرسش های پیام های آسمان هفتم (درس 1) بینای مهربان
پرسش های متن درس
۱ - نشانه های محبت خداوند به انسان چیست ؟
الف : نگهداری و محافظت انسان ها از خطرات گوناگون
ب : برتری نسان ها نسبت به سایر موجودات
ج : بذل نعمت های ارزشمند و هموارساختن راه رستگاری
د : دادن قدرت بازشناسی کارهای نیک از کارهای بد
۲ - خداوند انسان را نسبت به انجام کارهای خوب و بد چگونه آفریده است ؟
خداوند مهربان ما را طوری آفریده است که به مرور می توانیم کارهای خوب را یاد گرفته و انجام دهیم و کارهای بد را بشناسیم و از آن هادوری کنیم .
۳ - ما به چه شکل هایی می توانیم از خداوند تشکر کنیم ؟
الف : شکر گزاری زبانی که ساده ترین نوع شکر است .
ب : شکر گزاری عملی که استفاده صحیح و به جا از نعمت هایی است که خداوند به ما ارزانی داشته است .
خودت را امتحان کن
۱ - چرا برخی از انسان ها با وجود این که خداوند از آن ها مراقبت می کند . دچار حادثه می شوند ؟
به دلیل اینکه گاهی انسان ها با بی دقتی یا سهل انگاری یا حتی از سر نادانی ، خودشان را در برابر حوادث قرار می دهند . در حقیقت این افراد با اشتباهات یا گناهانی که مرتکب می شوند ، خودشان را از حفاظت خداوند و حمایت فرشتگان محروم می کنند .
۲ - استفاده صحیح از نعمت ، شکر نعمت و استفاده نا صحیح از نعمت ، ناسپاسی در برابر خداوند است
۳ - شکر واقعی نعمت چیست ؟ توضیح دهید .
شکر واقعی نعمت این است که از نعمت ها در راه حرام استفاده نکنیم .
فعالیت کلاسی
فعالیت اول :
نقل خاطره ای از دانش آموزان یا معلم مهربان ( این سؤال وا گراست )
فعالیت دوم :
نعمت بینایی ، نعمت حرکت کردن ، نعمت صحبت کردن ، نعمت پلک زدن ، نعمت عطسه کردن
فعالیت سوم :
نعمت معلم
شکر نعمت ( احترام به معلم )
ناسپاسی نعمت ( بی احترامی به معلم )
نعمت دارایی و توانایی
شکر نعمت ( بخشش و کمک )
ناسپاسی نعمت ( بُخل و خسیس بودن ، خرج کردن آن در راه حرام )
نعمت پیامبران و امامان
شکر نعمت ( پیروی از فرمایش ها ی آ نها )
ناسپاسی نعمت ( نافرمانی از فرمایش های آنها )
نعمت زبان
شکر نعمت ( راستگویی و صداقت )
ناسپاسی نعمت ( دروغ گفتن )
نعمت گوش
شکر نعمت ( شنیدن کلمات حق و صحیح )
ناسپاسی نعمت ( شنیدن کلمات و سخنان با طل و غلط)
پاسخ سؤالات و پرسش های پیام های آسمان هفتم (درس 2) استعانت از خداوند
پرسش های متن درس
۱ - استعانت به چه معناست ؟
طلب یاری از خداوند
۲ - راه های بهره مندی از یاری خداوند را بیان کنید .
الف : دعا
ب : صبر و تقوی
۳ - صبر و تقوا چگونه می تواند یاری خداوند را برای ما جلب نماید ؟
اگر ما انسان ها بتوانیم در برابر مشکلات و سختی ها ، صبر کنیم و بتوانیم در هر موقعیتی ، از گناهان دوری کنیم . خداوند بیش از پیش یاری خود را نصیب ما خواهد کرد .
خودت را امتحان کن
۱ - توضیح دهید چرا بهلول هرگز چیزی را از هارون در خواست نمی کرد ؟
زیرا بهلول می دانست که قدرت هارون محدود است و او توانایی انجام خیلی از کار ها را ندارد بنا براین از او در خواستی نمی کرد .
۲ - چرا خداوند همه دعاهای ما را مستجاب نمی کند ؟ توضیح دهید .
بدلیل آن که گاهی اوقات از خداوند چیزهایی درخواست می کنیم که به مصلحت ما نیست . خداوند که بهتر از هر کس دیگری از سود و زیان ما آگاه است ، به جای خواسته ی ما چیزی را که مفیدتر و مناسب تر است به ما می دهد .
۳ - خداوند در جنگ بدر مسلمانان را با چه شرایطی یاری کرد ؟
فرمود اگر صبر کنید و تقوی پیشه نمایید، هنگامی که دشمنان با جوش و خروش بر شما بتازند پروردگارتان شما را یاری خواهد کرد، با ۵۰۰۰ هزار فرشته که نشانه هایی با خود دارند.
۴ - توضیح دهید ما چگونه می توانیم خداوند را یاری دهیم ؟
با جهاد در راه خدا و دفاع از دین با جان و اموالمان ، با عمل به دستورات خداوند در انجام دادن آن چیزی که بر ما واجب کرده و دوری از چیزهایی که بر ما حرام کرده است . می توانیم خداوند را یاری دهیم .
فعالیت کلاسی
فعالیت اول :
به نظر شما ، بهلول از این درخواست ها چه منظوری داشت ؟
می خواست به هارون بفهماند که قدرت ادعایی تو آن قدر ناتوان است که نمی تواند خواسته های کوچک من را برآورد سازد و قدرت تو در برابر قدرت خداوند هیچ است . پس انسان ، خواسته های خود را باید از خدا که بر انجام دادن تمام کار ها تواناست در خواست کند .
فعالیت دوم :
به نظر شما چه کار های دیگری موجب جلب یاری خداوند می شود ؟ به کمک معلم خود موارد دیگری را نام ببرید .
کمک به دیگران ، امر به معروف ، نهی از منکر ، جهاد در راه خدا ، ترک کردن گناهان ، انجام دستورات الهی
پیشنهاد
سوره فیل را بخوانید و شباهت های آن و ماجرای طبس را در کلاس برای دوستانتان بیان کنید .
در داستان اصحاب فیل می بینیم که خداوند برای محافظت از خانه کعبه در برابر سپاه ابرهه ، پرندگانی را به نام ابابیل بر سر آن ها فروفرستادکه بر روی آن ها سنگ های ریزی افکندندو آن ها را تار و مار نمودند، در ماجرای طبس نیز خداوند با طوفان شن دشمنان اسلام را شکست داد .
پاسخ سؤالات و پرسش های پیام های آسمان هفتم (درس 3) تلخ یا شیرین
پرسش های متن درس
1- خداوند در قرآن وضعیت انسان های مؤمن را هنگام مرگ چگونه توصیف می نماید ؟
می فرماید : همانا کسانی که فرشتگان جانشان را می ستانند.و به آنها می گویند : درود بر شما باد . به پاداش آن چه تنجام می دادید . به بهشت وارد شوید .
۲ - خداوند حکیم وضعیت انسان های کافر را هنگام مرگ چگونه توصیف می نماید ؟
هنگامی که فرشتگان جان کافران را می گیرند به صورت و پشت هایشان می زنند و می گویند عذابل سوزان را بچشید .
خودت را امتحان کن
۱ - چرا پادشاه زیرک از رفتن به جزیزه هیچ ترسی نداشت ؟
به دلیل آن که قبلا در آن جزیزه برای خود قصر بزرگ و زیبایی در میان باغی آماده کرده بود و عده ی زیادی در آن جزیزه منتظر او بودند .
۲ - مرگ برای چه کسانی وحشتناک و ناخوشایند است ؟ چرا ؟
برای کافران و بدکاران ـ زیرا تمام زندگی خود را به خوش گذرانی و تفریح در دنیا می گذرانند و برای سفر خود توشه ای آماده نمی کنند . آن ها اصلا دوست ندارند از این دنیا بروند زیرا می دانند مرگ برای آن ها به معنای پایان خوشی ها و سر آغاز سختی هاست .
۳ - حالت مؤمنان را در هنگام مرگ توضیح دهید .
عده ای در زندگی خود به خدا و پیامبرانشان ایمان دارند و به فکر زندگی پس از مرگ هستند - خوشحال هستند - چرا که می دانند در زندگی جدید خود نیز ، در آرامش و راحتی به سر خواهند برد.
فعالیت کلاسی
الف ) به نظر شما اگر پادشاه زیرک به جای کار و زحمت یک ساله ، خوشگذارانی و زندگی راحت در قصر را انتخاب می کرد چه سر انجامی در انتظار او بود ؟
همانند پادشاهان قدیم ، پس از یک سال باید به جزیزه ای منتقل می شد که هیچ اثری از رفاه و آسایش در آن وجود نداشت و باید به سختی روزگار می گذراند.
ب ) اگر کمی فکر کنیم در می یابیم که داستان زیرک شباهت های زیادی با زندگی خود ما در دنیا دارد .این شباهت را پیدا کنید و مانند نمونه ، جاهای خالی را پر کنید.
۱ - زیرک که اولین بار به آن شهر آمده بود. به راهنمایی نیاز داشت .
ما نیز که تنها یکبار به این دنیا می آییم ، برایخوشبختی نیازمند راهنمایی پیامبران هستیم .
۲ - او می توانست تمام وقتش رابه استراحت در قصر بپردازد .
ما نیز ممکن است بتوانیم تمام عمرخود را به سرگرمی و خوش گذرانی بگذرانیم.
۳ - زمان پادشاهی اش خیلی زود سپری شد .
زمان زندگی ما نیز کوتاه است و زود تمام می شود .
۴ - اصلا گمان نمی کرد که نگهبانان ناگهان نیمه شب به سراغش بیایند .
ما نیز گمان نمی کنیم که مرگ هر لحظه ، ممکن است به سراغ ما بیاید .
۵ - نگهبانان هنگام رفتن به او اجازه ی هیچ کاری را ندادند .
به هنگام مرگ ، ما نیز امکان هیچ کاری را نداریم .
۶ - او در آن جزیزه ی زیبا در جایی زندگی می کرد که خودش ساخته بود .
ما نیز در آن دنیا می توانیم با اعمالی که در این دنیا به عنوان توشه برای خود ذخیره می کنیم ، با راحتی و سعادت زندگی کنیم .
۷ - اگر زیرک وارد این شهر نمی شد ، نمی دانست روزی پادشاه جزیزه ی زیبا و ساکنان آن شود .
ما نیز اگر به این دنیا نمی آمدیم ، هرگز نمی توانستیم سعادت جهان آخرت را به دست آوریم .
پاسخ سؤالات و پرسش های پیام های آسمان هفتم (درس 4) عبور آسان
پرسش های متن درس
۱ - انجام چه کارهایی موجب راحتی زندگی در دنیا و جهان آخرت می شود ؟
نیکی به پدر و مادر ، خوش اخلاقی ، صدقه دادن
۲ - صدقه به چه معنایی است ؟
هر نوع کمک به دیگران در راه خداوند ، صدقه محسوب می شودو آثار فراوانی برای آن ذکر شده است .
۳ - امام صادق ( ع ) در رابطه با اهمیت صدقه دادن چه می فرمایند ؟
صدقه دادن موجب نجات یافتن از مرگ بد و رهایی از هفتاد نوع بلاست .
خودت را امتحان کن
۱ - نیکی به پدر و مادر چه تأثیری بر زندگی ما در دنیا و آخرت دارد ؟
دشواری های مرگ بر ما آسان می شود و در دنیا نیز هرگز فقیر و تهی دست نمی شویم
۲ - علت آزار و فشار قبر سعد بن معاذ چه بود ؟
او با خانواده اش در خانه بد اخلاقی می کرد .
۳ - دو مورد از آثار صدقه دادن را بنویسید .
نجات یافتن از مرگ بد ، عاقبت به خیری
۴ - حضرت علی علیه السلام چگونه خود را برای مرگ آماده کرده بود که از آن هراسی نداشت ؟
ایشان می فرمایند : کسی که از گناهان بپرهیزد و به واجباتش عمل کند و خود را به اخلاق نیکو بیاراید ، دیگر برایش فرقی ندارد چگونه بمیرد . به خدا قسم برای پسر ابوطالب فرقی ندارد که او به سراغ مرگ برود یا این که مرگ به سراغش آید .
فعالیت کلاسی
فعالیت اول
ما چگونه می توانیم پدر و مادرمان را از خود راضی نگه داریم ؟
با کمک و یاری آن ها ، انجام خواسته های به حقّشان و احترام به آن ها می توانیم پدر و مادر مان را از خود راضی نگه داریم .
فعالیت دوم
رفتار اشخاص بد اخلاق و خوش اخلاق را در هر یک از موارد زیر با هم مقایسه کنید .
فقیری که از او کمک می خواهد .
خوش اخلاق : به او کمک می کند
بد اخلاق : با بد اخلاقی او را از خود دور می کند
مادرش از او می خواهد در انجام کاری کمکش کند
خوش اخلاق : با روی خوش به او کمک می کند
بد اخلاق : یا انجام می دهد ، یا به سختی کار را انجام میدهد
کسی نسبت به او اشتباهی کرده و از او عذر خواهی می کند .
خوش اخلاق : عذر او را می پذیرد و او را می بخشد
بد اخلاق : با او تندی می کند و عذرش را نمی پذیرد.
در یکی از مسابقات کسی او را هل می دهد
خوش اخلاق : با صبر و حوصله با او برخورد می کند و آرام به او تذکر می دهد
بد اخلاق : با او پرخاش و دعوا می کند
دوستش از او می خواهد بخشی از درس را برایش توضیح دهد .
خوش اخلاق : با روی خوش خواسته ی او را می پذیردو درس را برایش توضیح می دهد
بد اخلاق : خواسته ی او را نمی پذیرد و با روش غیر اخلاقی او را از خود می رنجاند
وقتی عصبانی می شویم
خوش اخلاق : سعی می کند آرامش خود را حفظ کند و با گفتارو رفتار خوش عمل می کند
بد اخلاق : شروع به داد و فریاد می کند و حرکات و سخنانی ناشایست انجام می دهد .
پاسخ سؤالات و پرسش های پیام های آسمان هفتم (درس 5) دین ؛ گنج بی پایان
پرسش های متن درس
1 - حضرت علی ( ع ) دوران جاهلیت را چگونه توصیف می فرمایند ؟ الف : بدترین روش زندگی را داشتند و در بدترین خانه ها زندگی می کردند
ب : آشامیدنی هایتان آلوده و غذاهایتان ناگوار بود
ج : خون یک دیگر را می ریختید
د : فساد و گناه شما را فرا گرفته بود
و : پیوند خویشاوندی را با بستگانتان از بین می بردید
۲ - ارزش دین چه زمانی مشخص می شود ؟
زمانی که بدانیم ، اگر پیامبران راه درست خوشبختی را بیان نمی کردند ، ما هرگز نمی توانستیم خودمان این راه را پیدا کنیم .
۳ - ویژگی های یک انسان دیندار را بیان کنید .
الف : به درستی راه خویش اعتقاد دارند
ب : بدون هیچ ترس و اضطرابی به حرکت خود به سوی هدف ادامه می دهند
ج : آن ها دستورات دین را بی دلیل و بی فایده نمی دانند
د : عمل کردن به دستورات دینی را ضامن سعادت انسان می دانند
خودت را امتحان کن
۱ - آیا انسان می تواند بدون استفاده از دستورات خداوند همه ی نیاز ها و خطرهای راه سعادت را پیش بینی کند ؟ توضیح دهید .
خیر . برخی از انسان ها گمان می کنند پیشرفت علمی آن ها برای یافتن راه خوشبختی کافی است . بنا بر این خود را بی نیاز از راهنمایی خداوند می دانندو به تعالیم پیامبران توجهی نمی کنند ، ولی هر راهی که آزمایش می کنند ، به نتیجه نمی رسند؛ چرا که تنها به تجربه و دانش محدود خود تکیه می کنند .
۲ - توضیح دهید که راهنمایی های پیامبران چگونه باعث خوشبختی های انسان در دنیا و آخرت می شود ؟
اگر پیامبران راه درست خوشبختی را بیان نمی کردند ، ما هرگز نمی توانستیم خودمان این راه را پیدا کنیم . به همین دلیل خداوند مهربان پیامبرانی را به کمک ما فرستاده است که خودشان راه را به درستی می شناسند و به ما نیز یاد می دهند که برای رسیدن به مقصد چه چیزهایی را باید با خود ببریم و چه چیز هایی را نباید همراه داشته باشیم.
۳ - به نظر شما ، اگر مسلمانان نسبت به راهنمایی های دین خود بی توجه باشند ، چه سرنوشتی در انتظار آن ها خواهد بود ؟ آیا وضعیت آن ها با مردم کشورهای بی دین تفاوتی خواهد داشت ؟
همان سرنوشت جوامعی را پیدا می کنند که به راهنمایی های دین خود بی توجه بودند ؛ چون به تجربه ثابت شده است که دستورات دین بی دلیل و بی فایده نیست و این دستورات ضامن سعادت ما خواهند بود و اگر به غیر از این ، فکر و عمل کنیم ، از لحاظ وضعیت ، تفاوتی با دیگر کشور ها نخواهیم داشت .
فعالیت کلاسی
فعالیت اول
۱ - به نظر شما چه شباهت هایی بین رفتار مردم در این دو زمان وجود دارد ؟
شباهت مردم این دو زمان با هم در این است که رفتارهای غیر انسانی در میانشان نمودخاصی دارد و به نوعی چهره ی حیوانی بر چهره ی انسانی آن ها غلبه کرده است .
۲ - فکر می کنید علت این شباهت ها چیست ؟
جهل و سرکشی و دوری از راهنمایی خدای مهربان و تعالیم پیامبران
فعالیت دوم
با توجه به اهمیت و تأثیر بی نظیر دین در خوشبختی انسان ، وظیفه ما نسبت به دین چیست ؟
وظیفه ما این است که با دستورات دین آشنا شویم و به آن ها عمل کنیم و کوشا باشیم و با تمام توان از دین الهی محافظت نماییم
پاسخ سؤالات و پرسش های پیام های آسمان هفتم (درس 6) پیامبر رحمت
پرسش های متن درس
۱ - چرا زندگی پیامبران می تواند به صورت کامل ، الگوی زندگی ما قرار گیرد ؟
همانطوری که گفتار پیامبران نشانگر راه دستیابی به رستگاری است ، رفتار آن ها نیز الگوی زندگی ماست . پیامبران الهی چون خود هدایت یافته بودند بهترین شیوه ی زندگی را انتخاب می کردند . بنا براین زندگی آن ها به صورت کامل می تواند الگوی زندگی ما قرار گیرد.
۲ - سه ویژگی اخلاقی پیامبر گرامی اسلام را نام ببرید .
الف : بزرگواری و محبت
ب : عزَّت نفس
ج : تواضع و ساده زیستی
۳ - خداوند در باره ی اخلاق نیکوو مهربانی پیامبر اسلام ( ص ) چه می فرماید ؟
بی شک برای شما پیامبری از خودتان آمده است . بر او دشوار است شما در سختی بیفتید . و به هدایت شما اشتیاق فراوان دارد . و نسبت به مؤمنان بسیار دلسوز و مهربان است .
خودت را امتحان کن
۱ - چه کسانی می توانند در پیمودن راه های سخت و طولانی راهنمای دیگران باشند ؟ چگونه ؟
پیامبران تنها کسانی هستند که می توانند با آوردن دین آسمانی ، مسیر صحیح زندگی را به ما نشان دهند .
۲ - اگر کسی به راهنمایی فرستادگان الهی توجه نکند. چه سرنوشتی خواهد داشت ؟ توضیح دهید .
سر انجام زندگی آن ها رستگاری و رسیدن به بهشت زیبای خداوند نیست ، به دلیل آن که کسانی می توانند به این دو موهبت دست یابند که از پیامبران پیروی کنند .
۳ - چهار مورد از ساده زیستی پیامبر اکرم را بیان کنید .
الف : وقتی به مجلسی وارد می شد ، هر جا که خالی بوده می نشست و دوست نداشت جای مخصوصی برایش در نظر بگیرند .
ب : وقتی سواره به جایی می رفت اجازه نمی داد کسی با پای پیاده همراهش برود .
ج : برای خودش غذای مخصوص مشخص نمی کرد .
د : هر گاه شخصی از ایشان دعوت می کرد که برای صرف غذا به خانه اش برود با خوشرویی دعوتش را می پذیرفت.
۴ - با ذکر یک نمونه عزت نفس را تعریف کنید .
عزت نفس ، احساس با ارزش بودن است . یعنی اینکه خودمان را پیش از دیگران کوچک نکنیم . مثلاً برای روشن کردن چراغ اتاق ، از دیگران درخواست نکنیم، بلکه خودمان این کار را انجام دهیم .
فعالیت کلاسی
فعالیت اول :
به نظر شما چگونه می توان عزت نفس را حفظ کرد ؟ در باره ی این موضوع در کلاس گفت و گو کنید .
انسان با حفظ ارزش خود، کوچک نکردن خوددر پیش دیگران و درخواست نکردن کارهایی از دیگران که انجام آن ها وظیفه ی خودش است . می تواند عزت نفس خود را حفظ کند.
فعالیت دوم :
به نظر شما چگونه می توان پیامبر اکرم را سرمشق کامل زندگی قرار داد ؟
با عمل به دستورات ایشان و پیروی کردن از راهنمایی های آن حضرت ، می توانیم ایشان را سرمشق کامل زندگی قرار دهیم .
پاسخ سؤالات و پرسش های پیام های آسمان هفتم (درس 7) اسوه فداکاری و عدالت
پرسش های متن درس
۱ - حضرت علی ( ع ) چگونه پیامبر را در اجرای اوامر الهی یاری کرد ؟
ایشان با به خطر انداختن جانشان و خوابیدن در بستر پیامبر ( ص ) باعث شدند نقشه ی قتل پیامبر توسط مشرکان نقش بر آب گردد و ایشان بتواننداز مکه هجرت نمایند .
۲ - خداوند در ستایش فداکاری بی نظیر علی ( ع ) چه آیه ای را نازل کرد ؟
خداوند می فرمایند : از مردم کسانی که جان خود رامی فروشند( فدا می کنند ) تا خشنودی خدا را به دست آورند و خدانسبت به بندگانش مهربان است .
۳ - به چه کسی فداکار گفته می شود ؟
فدا کار کسی است که برای خدمت به دین و جامعه ی خود از مال ، سلامتی ، خانواده و حتی از جان خود می گذرد و آن ها را در راه هدف پاک و بزرگ خود فدا می کند .
خودت را امتحان کن
۱ - سه نمونه از فداکاری های حضرت علی علیه السلام را به صورت خلاصه بیان کنید .
الف : نبرد با عَمر بن عَبدود پهلوان نامدار عرب در جنگ خندق
ب : دفاع از جان پیامبر در جنگ اُحُد
ج : خواندن آیات مهم سوره س توبه در میان مشرکان بی رحم مکه با صدایی بلند
۲ - بنا بر سخن امیرمؤمنان علیه السلام ، خداوند از آگاهان چه عهدی گرفته است ؟
عهد گرفته است که در برابر شکم بارگی ستمگران و گرسنگی مظلومان سکوت نکند و حق مظلوم را از ظالم بستاند و به او باز گرداند .
۳ - بنا بر فرمایش امیر المؤمنین علیه السلام ، خداوند از آگاهان در برابر شکم بارگی ستمگران چه عهد و پیمانی گرفته است ؟
می فرماید اگر خداوند از آگاهان عهد و پیمان نگرفته بود که در برابر شکم بارگی( یعنی کسی که هر چه می خورد سیر نمی شود ) ستمگران و گرسنگی مظلومان ، سکوت نکننداو حق مظلوم را از ظالم بستانند و به او باز گردانند، حکومت بر شما را رها می کردم و آن گاه می دیدید که مقام های دنیای شما نزد من از عطسه ی بزی بی ارزش تر است .
فعالیت کلاسی
به نظر شما بر اساس آیه ی ۲۰۷ از سوره مبارکه بقره چرا امیر مؤمنان بدون هیچ ترس و نگرانی خوابیدن در بستر پیامبر اکرم را پذیرفت ؟
زیرا می خواست اوامر و دستورات پروردگار را اجرا کرده و خشنودی خدا را به دست آورد .
پاسخ سؤالات و پرسش های پیام های آسمان هفتم (درس 8) برترین بانو
پرسش های متن درس
۱ - پیامبر در رابطه با مقام حضرت زهرا (س ) چه فرموده اند ؟
فاطمه سرورزنان اولین و آخرین و برترین بانوی جهان است .
۲ - اعراب جاهلی چه دیدی نسبت به زن داشتند و پیامبر چگونه با این دیدگاه به مبارزه پرداختند ؟
آن ها فرزند دختر را ننگ و عار می دانستند و زن در نزد آنان ارزشی نداشت . اما دیدگاه پیامبر نسبت به دختر بر خلاف رسوم غلط آن روز بود و دختر را موجب برکت و شادمانی زندگی می دانستند.
۳ - برخی از نشانه های علاقمندی پیامبر ( ص ) به حضرت فاطمه را بنویسید .
پیامبر احترام فراوانی به فاطمه می گذاشت و او را از جان و دل دوست می داشت . هنگام مسافرت با آخرینکسی که خداحافظی می کرد حضرت فاطمه بود و هنگام بازگشت از مسافرت نیز اولین کسی را که دیدار می کرد ، فاطمه بود . هر گاه حضرت فاطمه وارد خانه می شدپیامبر با خوشحالی از جا بر می خاست و به او خوش آمد می گفت ، دستانش را می بوسید و او را در کنار خودش می نشاندو می گفت : او شادمانی قلب من است .
خودت را امتحان کن
۱ - چرا حضرت زهرا سلام الله علیها ، هرگز از امیر المؤمنین چیزی در خواست نمی کرد ؟
بنا بر فرموده ی حضرت علی ایشان ( حضرت فاطمه ) برای خودش چیزی از من نخواست . مبادا من نتوانم آن رافراهم کنم و شرمنده شوم .
۲ - دلیل ازدواج حضرت فاطمه با امیر المؤمنین ، با وجود این که خواستگاران ثروتمندی داشت ، چه بود ؟
حضرت فاطمه ( س ) ایمان را به ثروت برتری داد .
۳ - پنج مورد از ویژگی های اخلاقی حضرت فاطمه ( س ) رابنویسید .
الف : حیا و عفت
ب : علاقه شدید به پیامبر
ج : حضور در صحنه ی اجتماع
د : ساده زیستی
و : ایثار و بخشندگی
هـ : اهمیت دادن به خانواده و خانه داری
فعالیت کلاسی
فعالیت اول
به نظر شما چرا خداوند با خوشحالی حضرت فاطمه سلام الله علیها خشنود و با خشم ایشان خشمگین می شود ؟ در باره این موضوع با همکلاسی هایتان صحبت کنید .
با استناد به فرموده پیامبر ( ص ) می توان دلیل آن را دریافت . ایشانمی فرماید:خداوند فاطمه را دوست دارد و دوستداران فاطمه را نیز دوست دارد ، خداوند با خوشحالی فاطمه خشنود و با خشم او خشمگین می شود .
فعالیت دوم
با توجه به آیات ذیل که ویژگی های مؤمنان را ذکر کرده است . بگویید هر آیه به کدام قسمت داستان اشاره دارد .
الف : سوره مبارکه حشر آیه ۹ ( کمک کردن به پیر مرد )
ب : سوره مبارکه آل عمران آیه ۹۲ ( دادن گردنبند ارزشمن به پیر مرد )
ج : سوره مبارکه نمل آیه ۸۹ ( بازگشت گردنبند به حضرت زهرا )
پیشنهاد
تفسیر سوره مبارکه کوثر ( ۱ )
بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
إِنَّا أَعْطیْنَک الْکَوْثَرَ(1)
فَصلِّ لِرَبِّک وَ انحَرْ(2)
إِنَّ شانِئَک هُوَ الأَبْترُ(3)
ترجمه آیات
به نام الله که به نیک و بد بخشنده ، و به نیکان مهربان است .
۱ - محققا ما به تو خیر کثیر ( فاطمه (علیهاالسلام) دادیم .
۲ - پس به شکرانهاش برای پروردگارت نماز بخوان و قربانی کن .
۳ - و بدان که محققا شماتتگوی و دشمن تو ابتر و بلا عقب است .
بیان آیات
در این سوره منتی بر رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) نهاده به اینکه به آن جناب کوثر داده ، و این بدان منظور است که آن جناب را دلخوش سازد و بفهماند که آن کس که به وی زخم زبان میزند که اولاد ذکور ندارد و اجاق کور است ، خودش اجاق کور است ، و این سوره کوتاهترین سوره قرآناست ، و روایات در اینکه آیا این سوره در مکه نازل شده و یا در مدینه مختلف است ، و ظاهرش این است که در مکه نازل شده باشد .
و بعضی از مفسرین به منظور جمع بین دو دسته روایات گفتهاند : ممکن است دو نوبت نازل شده باشد یکی در مکه و بار دیگر در مدینه . انا اعطیناک الکوثر در مجمع البیان میگوید : کلمه کوثر بر وزن فوعل به معنای چیزی است که شانش آن است که کثیر باشد ، و کوثر به معنای خیر کثیر است . ولی مفسرین در تفسیر کوثر و اینکه کوثر چیست اختلافی عجیب کردهاند : بعضی گفتهاند : خیر کثیر است . و بعضی معانی دیگری کردهاند که فهرستوار از نظر خواننده میگذرد :
۱ - نهری است در بهشت .
۲ - حوض خاص رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در بهشت و یا در محشر است .
۳- اولاد رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) است .
۴- اصحاب و پیروان آن جناب تا روز قیامت است .
۵ - علمای امت او است .
۶- قرآن و فضائل بسیار آن .
۷ - مقام نبوت است .
۸ - تیسیر قرآن و تخفیف شرایع و احکام است .
۹ - اسلام است .
۱۰ - توحید است .
۱۱ - علم و حکمت است .
۱۲- فضائل رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) است .
۱۳ - مقام محمود است .
۱۴- نور قلب شریف رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) است .
و از این قبیل اقوالی دیگر که به طوری که از بعضی از مفسرین نقل شده بالغ بر بیست و شش قول است .
صاحبان دو قول اول استدلال کردهاند به بعضی روایات ، و اما باقی اقوال هیچ دلیلی ندارند به جز تحکم و بی دلیل حرف زدن ، و به هر حال اینکه در آخر سوره فرمود : ان شانئک هو الابتر با در نظر گرفتن اینکه کلمه ابتر در ظاهر به معنای اجاق کور است ، و نیز با در نظر گرفتن اینکه جمله مذکور از باب قصر قلب است ، چنین به دست میآید که منظور از کوثر ، تنها و تنها کثرت ذریهای است که خدای تعالی به آن جناب ارزانی داشته ، ( و برکتی است که در نسل آن جناب قرار داده ) ، و یا مراد هم خیر کثیر است و هم کثرت ذریه ، چیزی که هست کثرت ذریه یکی از مصادیق خیر کثیر است ، و اگر مراد مساله ذریه به استقلال و یا به طور ضمنی نبود ، آوردن کلمه ان در جمله ان شانئک هو الابتر فایدهای نداشت ، زیرا کلمه ان علاوه بر تحقیق ، تعلیل را هم میرساند و معنا ندارد بفرماید ما به تو حوض دادیم ، چون که بدگوی تو اجاق کور است و یا بی خبر است . و روایات هم بسیار زیاد رسیده که سوره مورد بحث در پاسخ کسی نازل شده که رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) را به اجاق کوری زخم زبان زد و این زخم زبان هنگامی بود که قاسم و عبد الله دو فرزندان رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) از دنیا رفتند ، پس با این بیان روشن شد که سخن آن مفسر که گفته : منظور صاحب این زخم زبان از کلمه ابتر بریدگی از مردم یا انقطاع از خیر بوده و خدای تعالی در رد گفتارش فرموده او خودش منقطع از هر چیز است سخن بی وجهی است . و چون جمله انا اعطیناک ... در مقام منت نهادن بود ، با سیاق متکلم مع الغیر ( ما ) آمد که بر عظمت دلالت میکند ، و چون منظور از آن خوشدل ساختن رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) بود مطلب را با واژه اعطاء که ظاهر در تملیک است بیان داشت و فرمود : ما به تو کوثر عطا کردیم . و این جمله از این دلالت خالی نیست که فرزندان فاطمه (علیهاالسلام) ذریه رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) هستند ، و این خود یکی از خبرهای غیبی قرآن کریم است ، چون همانطور که میبینیم خدای تعالی بعد از درگذشت آن حضرت برکتی در نسل آن جناب قرار داد ، به طوری که در همه عالم هیچ نسلی معادل آن دیده نمیشود ، آن هم با آن همه بلاها که بر سر ذریه آن جناب آوردند و گروه گروه از ایشان را کشتند . فصل لربک و انحر از ظاهر سیاق و ظاهر اینکه حرف فاء بر سر این جمله در آمده ، استفاده میشود که امر به نماز و نحر شتر ، که متفرع بر جمله انا اعطیناک الکوثر شده ، از باب شکر نعمت است ، و چنین معنا میدهد ، حال که ما بر تو منت نهادیم و خیر کثیرت دادیم این نعمت بزرگ را با نماز و نحر شکرگزاری کن . و مراد از نحر بنا بر روایاتی که از طرق شیعه و سنی از رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) و از علی (علیهالسلام)رسیده ، و نیز روایاتی که شیعه از امام صادق و سایر ائمه اهل بیت (علیهمالسلام) روایت کرده ، دست بلند کردن به طرف گردن در هنگام تکبیر گفتن برای نماز است .
ولی بعضی گفتهاند : معنایش این است که نماز عید قربان بخوان ، و شتر هم قربانی کن ، ( چون کلمه نحر به معنای سر بریدن شتر به آن نحو خاص است ، همچنان که کلمه ذبح به معنای سر بریدن سایر حیوانات است) .
بعضی دیگر گفتهاند : معنایش این است که برای پروردگارت نماز بخوان ، و وقتی سر از رکوع بر میداری به طور کامل بایست . بعضی دیگر معانی دیگری هم ذکر کردهاند . ان شانئک هو الابتر کلمه : شانیء به معنای دشمن خشمگین ، و کلمه أبتر به معنای اجاق کور است ، و این کسی که چنین زخم زبانی به آن جناب زده بود عاصی بن وائل بوده . بعضی گفتهاند : مراد از ابتر منقطع از خیر ، و یا منقطع از قوم خویش است ، که خواننده توجه فرمود این قول با روایات شان نزول نمیسازد
بحث روایتی
در الدر المنثور است که بخاری ابن جریر و حاکم از طریق ابی بشر از سعید بن جبیر از ابن عباس روایت کردهاند که گفت : کوثر آن خیری است که خدای تعالی به رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) داد . ابو بشر میگوید : به سعید بن جبیر گفتم جمعی از مردم معتقدند که کوثر نام نهری در بهشت است . سعید گفت نهری هم که در بهشت است یکی از خیرهایی است که خدای تعالی به آن جناب ارزانی داشته . و در همان کتاب آمده که ابن ابی حاتم ، حاکم ، ابن مردویه ، و بیهقی در کتاب سنن خود ، از علی بن ابی طالب روایت کردهاند که فرموده وقتی این سوره بر رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) نازل شد ، از جبرئیل پرسید : این نحیرة که خدای عز و جل مرا بدان مامور فرموده چیست ؟ گفت : منظور نحیرة نیست ، بلکهخدای تعالی مامورت کرده وقتی میخواهی احرام نماز ببندی دستهایت را بلند کنی ، هم در تکبیرة الاحرام و هم در هنگام رکوع رفتن و هم در موقع سر از رکوع برداشتن ، که این نماز ما و نماز فرشتگانی است که در هفت آسمان هستند ، و برای هر چیزی زینتی است ، و زینت نماز دست بلند کردن در هر تکبیر است
و رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) فرمود : دست بلند کردن یکی از مظاهر استکانت و التماس است که خدای تعالی ( در مذمت کفار ) فرموده : فما استکانوا لربهم و ما یتضرعون - برای پروردگار خود نه استکانت دارند و نه تضرع و زاری . مؤلف : این روایت را صاحب مجمع البیان از مقاتل از اصبغ بن نباته از آن جناب نقل کرده ، سپس گفته ثعلبی و واحدی این روایت را در تفسیرهای خود آوردهاند . و نیز گفته همه عترت طاهره از آن جناب نقل کردهاند ، که معنای نحر بلند نمودن دو دست تا محاذی گودی زیر گلو در هنگام نماز است . و نیز در الدر المنثور است که ابن جریر از ابی جعفر روایت کرده که در ذیل آیه فصل لربک گفته است : یعنی نماز بخوان ، و در معنای کلمه و انحر گفته : یعنی دستها را در آغاز نماز و هنگام گفتن تکبیر افتتاح، بلند کن . و نیز در همان کتاب است که ابن مردویه از ابن عباس روایت کرده که در تفسیر آیه فصل لربک و انحر گفته : خدای تعالی به رسول گرامیش وحی فرستاد که وقتی تکبیر اول نماز را میگویی دستها را تا برابر نحرت - گودی زیر گلویت - بلند کن ، این است معنای نحر . و در مجمع البیان در ذیل آیه از عمر بن یزید روایت کرده که گفت : من از امام صادق (علیهالسلام) شنیدم که در تفسیر آیه فصل لربک و انحر میفرمود : این نحر عبارت است از بلند کردن دستهایت تا برابر صورت . مؤلف : آنگاه میگوید : عبد الله بن سنان هم مثل این حدیثرا از آن جناب نقل کرده ، و نیز قریب به آن را جمیل از آن جناب روایت کرده است .
و در الدر المنثور است که ابن سعد و ابن عساکر از طریق کلبی از ابی صالح از ابن عباس روایت کردهاند که گفت : بزرگترین فرزند رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) قاسم ، سپس زینب ، و آنگاه عبد الله ، و پس از او ام کلثوم ، و آنگاه فاطمه و در آخر رقیه بود ، قاسم از دنیا رفت و اولین کس از فرزندان آن جناب بود که در مکه از دنیا رفت ، و بعد از او عبد الله از دنیا رفت ، و عاصی بن وائل سهمی گفت : نسل او قطع شد ، پس او أبتر و بی عقب است ، در پاسخش خدای تعالی این آیه را فرستاد که خود عاصی بن وائل ابتر و بدون عقب است . و در همان کتاب است که زبیر بن بکار و ابن عساکر ، از جعفر بن محمد از پدرش روایت کردهاند که فرمود : قاسم پسر رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در مکه از دنیا رفت و بعد از دفن جنازه آن جناب رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) به عاصی بن وائل و پسرش عمرو برخورد ، عاصی وقتی رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) را از دور دید گفت : الآن زخم زبانی به او میزنم ، همین که آن جناب نزدیک شد ، گفت : چه خوب شد که اجاقش کور شد ، در پاسخ او این آیه نازل شد : ان شانئک هو الابتر . و نیز در همان کتاب است که ابن ابی حاتم از سدی روایت کرده که گفت : قریش را رسم چنین بود که وقتی فرزند ذکور کسی میمرد میگفتند : بتر فلان ، و چون فرزند رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) از دنیا رفت عاصی بن وائل گفت بتر یعنی فرزند ذکورش مرد ، و این فرد ( رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) از همه بیشتر بتر شد ، ( چون هیچ فرزند ذکور برایش نماند) .
مؤلف : و در بعضی از تواریخ آمده که شماتت کننده ولید بن مغیره بوده . و در بعضیدیگر آمده که ابو جهل بوده . و در بعضی دیگر آمده که عقبة بن ابی معیط بوده . و در بعضی آمده که کعب بن اشرف بوده ، ولی معتبر همان است که میگفت عاصی بن وائل بوده است . مؤید آن ، روایتی است که مرحوم طبرسی آن را در احتجاج از حسن بن علی (علیهماالسلام) نقل کرده که آن جناب در حدیثی که روی سخنش در آن با عمرو بن العاصی است ، فرموده : و تو در بستری مشترک متولد شدی ( یعنی مادرت هم با عاصی بن وائل هم بستر میشده و هم با دیگران ) ، و وقتی متولد شدی عدهای از رجال قریش بر سر تو نزاع کردند ، ابو سفیان بن حرب گفت این پسر از نطفه من است . ولید بن مغیره گفت : از من است . عثمان بن حارث و نضر بن حارث بن کلده ، و عاصی بن وائل هر یک ادعا کردند که از من است ، تا آنکه از میان همه آنان لئیمتر و بی حسب و نسبتر و خبیثتر و ستمکارتر و زناکارترشان عاصی بن وائل زورش بر سایرین چربید و تو را به خود ملحق ساخت . و نیز این تو بودی که برای بر شمردن افتخاراتت به خطبه ایستادی ، و گفتی این منم
که محمد را زخم زبان میزنم ، و عاصی بن وائل گفت : محمد مردی أبتر است ، یعنی اولاد ذکوری ندارد ، اگر از دنیا برود نامش از صفحه روزگار محو میشود ، و خدای تعالی در پاسخش فرمود : ان شانئک هو الابتر - تا آخر حدیث . و در تفسیر قمی در ذیل آیه انا اعطیناک الکوثر آمده که کوثر نهری است در بهشت ، که خدا آن را به محمد (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) داده ، تا عوض از پسرش ابراهیم باشد . مؤلف : این روایت علاوه بر اینکه مرسل است ، یعنی سندش ذکر نشده ، و علاوه بر اینکه مضمر است ، یعنی تنها در آن آمده که : فرمود و روشن نکرده که کدام یک از ائمه فرموده ، با سایر روایات معارض است ، و تفسیر کوثر به نهری در بهشت منافات ندارد که کوثر به معنای خیر کثیر باشد ، چون همانطور که در خبر ابن جبیر گذشت نهر بهشتی هم مصداقی از خیر کثیر است .
( ۱ ) : تفسیر شریف المیزان
پاسخ سؤالات و پرسش های پیام های آسمان هفتم (درس 9) افتخار بندگی
پرسش های متن درس
۱ - منظور از بلوغ شرعی چیست ؟
بلوغ شرعی ، سرآغاز انجام تکالیف دینی است ، یعنی بر هر دختر و پسری واجب است پس از بلوغ مانندبزرگسالان به احکام دینی خود مانند نماز ، روزه ، حجاب و ... عمل کند .
۲ - راه های شناخت احکام دین را بیان کنید .
الف : تحصیل علوم دینی ( در مراکزی به نام حوزه های علمیه )
ب : مراجعه به متخصص در احکام دین ( مراجع معظم تقلید )
۳ - مجتهد یا فقیه ( متخصص در احکام دین ) به چه کسی گفته می شود ؟
در هر زمان افرادی برای کسب دانش و تخصص به حوزه های علمیه می روندو پس از سال ها تحصیل ، مطالعه و تحقیق در علوم دینی ، به تخصص دست می یابندبه افراد متخصص در دین مجتهد یا فقیه می گویند .
خودت را امتحان کن
۱ - نشانه های بلوغ را به صورت خلاصه بیان کنید .
الف : روییدن مو در برخی قسمت های بدن
ب : فعال شدن برخی هورمون ها در بدن که نشانه های آن در پسران و دختران متفاوت است
ج : رسیدن به سن بلوغ این سن برای پسران و دختران به شرح ذیل است
پسران : پایان پانزده سال قمری یعنی ۱۴ سال و ۶ ماه و ۱۵ روز هجری خورشیدی
دختران : پایان نه سال قمری یعنی ۸ سال و ۸ ماه و ۲۱ روز هجری خورشیدی
۲ - توضیح دهید از چه زمانی باید فراگیری تکالیف شرعی را آغاز کرد ؟ چرا ؟
خوب است پیش از رسیدن به سن بلوغ ( با کمک پدر و مادر ) وظایف دینی خود را فرا بگیریم و با تمرین این تکالیف ، علاوه بر بهره مندی از پاداش الهی ، آمادگی کافی را در خود ایجاد کنیم .
۳ - تقلید در احکام شرعی به چه معناست ؟ توضیح دهید .
بدین معناست که برای شناخت احکام ، مراجعه به متخصص در احکام دین داشته باشیم .
۴ - سه مورد از شرایط مرجع تقلید را بیان کنید ؟
الف : زنده باشد .
ب : شیعه دوازده امامی باشد
ج : عادل باشد
د : اعلم ( با سوادتر از همه ) باشد .
فعالیت کلاسی
فعالیت اول :
با توجه به تحولات دوران بلوغ به کمک معلم خود و دوستانتان ، رفتار مناسب با هر کدام از تحولات را بیان کنید .
۱ - به وجودآمدن تغییرات در چهره ؟
توجه به توصیه های دینی و بهداشتی
۲ - بروز جوش های پوستی در صورت و بدن
توجه به توصیه های دینی و بهداشتی
۳ - بوجود آمدن پرسش های جدید
تفکر و تحقیق بر اساس فهم و درک خویش و دوری از تقلید
۴ - افزایش حس استقلال طلبی
توجه بیشتر به نوجوانان و به نظرات و روحیات او اهمیت دادن
۵ - بروز احساس مسئولیت بیش تر
تقویت این حس در نوجوان و دادن مسئولیت برخی امور به او
فعالیت دوم :
الف ) توضیح دهید از میان انواع تقلید کدام درست و کدام نادرست است ؟
جاهل از جاهل : نادرست
جاهل از عالم : درست
عالم ازجاهل : نادرست
ب ) با توجه به شرایط مرجع تقلید ، به پرسش های زیر پاسخ دهید .
۱ - از دو نفر مجتهد ، یکی از آن ها داناتر و دیگری مسن تر است ، آیا مردم می توانند از هر کدام که بخواهند تقلید کنند ؟ چرا ؟
خیر . زیرا یکی از شرایط مرجع تقلید آن است که اعلم یعنی داناتر باشد بنا براین باید از کسی تقلید کرد که این ویژگی در او باشد.
۲ - کسانی که امسال به بلوغ می رسند، آیا می توانند از مرجعی که از دنیا رفته است ، تقلید کنند ؟
خیر
پاسخ سؤالات و پرسش های پیام های آسمان هفتم (درس 10) به سوی پاکی
پرسش های متن درس
۱ - امام رضا علیه السلام در رابطه با حکم احکام چه می فرمایند ؟
ایشان می فرمایند : خداوند حکیم هر چیزی را که برای سلامتی مردم زیان آور بوده و موجب هلاکت و نابودی آنان می شود . حرام کرده و آن چه را برای سلامتی آن ها مفید بوده حلال کرده است .
۲ - رعایت طهارت و دوری از نجاست چه آثاری در پی دارد ؟
رعایت طهارت و دوری از نجاست نه تنها موجب سلامتی جسم و روح ما می شود . بلکه مقدمه قبولی برخی عبادات نیز هست .
۳ - چهار مورد از نجاسات را نام ببرید ؟
الف : خون
ب : ادرار
ج : مدفوع
د : سگ
خودت را امتحان کن
۱ - برای پاک شدن بدن یا لباس نجس ، باید آن را چند بار زیر شیر آب بشوییم ؟ چرا ؟
اگر عضوی از بدن مانند دست ، نجس شود باید ابتدا آن را بشوییم تا نجاست برطرف شود ، سپس با یک بار زیر شیر آب گرفتن پاک می شود ، اما اگر لباس یا فرش نجس شود ، باید بعد از شستشوی کامل آن را فشار دهیم تا آب هایش خارج شود سپس با یک بار زیر شیر آب گرفتن پاک می شود .
۲ - زمین ، چگونه و چه چیزهایی را می تواند پاک کند ؟
زمین یکی از مطهرات است که کف پا یا ته کفشی را که بواسطه راه رفتن نجس شده باشد ، پاک می کند البته با سه شرط :
اول : خود زمین پاک باشد .
دوم : زمین خشک باشد .
سوم : عین نجاست ، با راه رفتن کاملاً بر طرف شود .
۳ - برای پاک کردن چیز هایی که نجس شده اند ، ابتدا چه باید کرد ؟
برای پاک شدن چیز هایی که نجس شده اند ابتدا باید نجاست را برطرف کنیم ، سپس آن را زیر شیر آب بگیریم یا در آب جاری فرو ببریم به طوری که آب به تمام جاهای نجس شده برسد.
فعالیت کلاسی
فعالیت اول :
به نظر شما ، آیا کسی که ما انسان ها را آفریده ، برای زندگی سعادتمندانه ی ما نیز دفتر چه ی راهنما فرستاده است ؟ این دفتر چه راهنما چیست و چه محتوایی دارد ؟
بله - خداوند ما را خلق کرده است و بهتر از هر کسی می داند که چه چیزی برای ما زیان آور است و چه چیزی مفید است. به همین دلیل کتاب آسمانی قرآن راتوسط پیامبر ( ص ) برای هدایت ما فرو فرستاده است و در آن به ما آموخته است که چگونه زندگی کنیم،از چه چیزهایی دوری کنیم و به چه چیزهایی بپردازیم .
فعالیت دوم :
با توجه به آن چه در این درس خواندیم ، گزینه های درست را از نادرست جدا کنید .
۱ - برای پاک شدن لباس خون آلود ، کافی است خود خون را بشوییم.
نادرست
۲ - اگر بدن ما با ادرار آلوده شد . کافی است محل آن را با دستمال تمیز پاک کنیم .
نادرست
۳ - ظرف نجس با دوبار آب قلیل ریختن پاک می شود .
درست
۴ - اگر کف پای ما نجس شده باشد .با راه رفتن روی موکت یا فرش پاک می شود.
نادرست
۵ - ظرفی را که سگ لیسیده است با دوبار شستن پاک می شود .
نادرست
۶ - اگر لباس یا بدن در اثر تماس با مدفوع گوسفند یا کبوتر آلوده شود . برای نماز واجب است آن را پاک کنیم .
نادرست
۷ - خون حشراتی مانند مگس و پشه نجس است .
نادرست