پاسخ سؤالات و پرسش های پیام های آسمانی هفتم

پاسخ سؤالات و پرسش های پیام های آسمان هفتم (درس 1)            بینای مهربان  

پرسش های متن درس 

۱ - نشانه های محبت خداوند به انسان چیست ؟

الف : نگهداری و محافظت انسان ها از خطرات گوناگون

ب : برتری نسان ها نسبت به سایر موجودات

ج : بذل نعمت های ارزشمند و هموارساختن راه رستگاری

د : دادن قدرت بازشناسی کارهای نیک از کارهای بد

۲ - خداوند انسان را نسبت به انجام کارهای خوب و بد چگونه آفریده است ؟

خداوند مهربان ما را طوری آفریده است که به مرور می توانیم کارهای خوب را یاد گرفته و انجام دهیم و کارهای بد را بشناسیم و از آن هادوری کنیم .

۳ - ما به چه شکل هایی می توانیم از خداوند تشکر کنیم ؟

الف : شکر گزاری زبانی که ساده ترین نوع شکر است .

ب : شکر گزاری عملی که استفاده صحیح و به جا از نعمت هایی است که خداوند به ما ارزانی داشته است .

 خودت را امتحان کن

 ۱ - چرا برخی از انسان ها با وجود این که خداوند از آن ها مراقبت می کند . دچار حادثه می شوند ؟

به دلیل اینکه گاهی انسان ها با بی دقتی یا سهل انگاری یا حتی از سر نادانی ، خودشان را در برابر حوادث قرار می دهند . در حقیقت این افراد با اشتباهات یا گناهانی که مرتکب می شوند ، خودشان را از حفاظت خداوند و حمایت فرشتگان محروم می کنند .

۲ - استفاده صحیح از نعمت ، شکر نعمت  و استفاده نا صحیح از نعمت ، ناسپاسی در برابر خداوند است

۳ - شکر واقعی نعمت چیست ؟ توضیح دهید .

شکر واقعی نعمت این است که از نعمت ها در راه حرام استفاده نکنیم .

فعالیت کلاسی

فعالیت اول :

نقل خاطره ای از دانش آموزان یا معلم مهربان ( این سؤال وا گراست )

فعالیت دوم :

نعمت بینایی ، نعمت حرکت کردن ، نعمت صحبت کردن ، نعمت پلک زدن  ، نعمت عطسه کردن

فعالیت سوم :

نعمت معلم     

شکر نعمت  ( احترام به معلم )

ناسپاسی نعمت  ( بی احترامی به معلم )

نعمت دارایی و توانایی

شکر نعمت ( بخشش و کمک )

ناسپاسی نعمت ( بُخل و خسیس بودن ، خرج کردن آن در راه حرام )

نعمت پیامبران و امامان

شکر نعمت ( پیروی از فرمایش ها ی آ نها )

ناسپاسی نعمت ( نافرمانی از فرمایش های آنها )

نعمت زبان

شکر نعمت ( راستگویی و صداقت )

ناسپاسی نعمت ( دروغ گفتن )

نعمت گوش

شکر نعمت ( شنیدن کلمات حق و صحیح )

ناسپاسی نعمت ( شنیدن کلمات و سخنان با طل و غلط)

پاسخ سؤالات و پرسش های پیام های آسمان هفتم (درس 2)    استعانت از خداوند

 پرسش های متن درس  

۱ - استعانت به چه معناست ؟

 طلب یاری از خداوند

۲ - راه های بهره مندی از یاری خداوند را بیان کنید .

 الف : دعا

ب : صبر و تقوی

۳ - صبر و تقوا چگونه می تواند یاری خداوند را برای ما جلب نماید ؟

اگر ما انسان ها بتوانیم در برابر مشکلات و سختی ها ، صبر کنیم و بتوانیم در هر موقعیتی ، از گناهان دوری کنیم . خداوند بیش از پیش یاری خود را نصیب ما خواهد کرد .

  خودت را امتحان کن

۱ - توضیح دهید چرا بهلول هرگز چیزی را از هارون در خواست نمی کرد ؟

 زیرا بهلول می دانست که قدرت هارون محدود است و او توانایی انجام خیلی از کار ها را ندارد بنا براین از او در خواستی نمی کرد .

۲ - چرا خداوند همه دعاهای ما را مستجاب نمی کند ؟ توضیح دهید .

بدلیل آن که گاهی اوقات از خداوند چیزهایی درخواست می کنیم که به مصلحت ما نیست . خداوند که بهتر از هر کس دیگری از سود و زیان ما آگاه است ، به جای خواسته ی ما چیزی را که مفیدتر و مناسب تر است به ما می دهد .

۳ - خداوند در جنگ بدر مسلمانان را با چه شرایطی یاری کرد ؟

فرمود اگر صبر کنید و تقوی پیشه نمایید، هنگامی که دشمنان با جوش و خروش بر شما بتازند پروردگارتان شما را یاری خواهد کرد، با ۵۰۰۰ هزار فرشته که نشانه هایی با خود دارند.

۴ - توضیح دهید ما چگونه می توانیم خداوند را یاری دهیم ؟

با جهاد در راه خدا و دفاع از دین با جان و اموالمان ، با عمل به دستورات خداوند در انجام دادن آن چیزی که بر ما واجب کرده و دوری از چیزهایی که بر ما حرام کرده است . می توانیم خداوند را یاری دهیم .

 فعالیت کلاسی

 فعالیت اول :

به نظر شما ، بهلول از این درخواست ها چه منظوری داشت ؟

می خواست به هارون بفهماند که قدرت ادعایی تو آن قدر ناتوان است که نمی تواند خواسته های کوچک من را برآورد سازد و قدرت تو در برابر قدرت خداوند هیچ است . پس انسان ، خواسته های خود را باید از خدا که بر انجام دادن تمام کار ها تواناست در خواست کند .

فعالیت دوم :

به نظر شما چه کار های دیگری موجب جلب یاری خداوند می شود ؟ به کمک معلم خود موارد دیگری را نام ببرید .

کمک به دیگران ، امر به معروف ، نهی از منکر ، جهاد در راه خدا ، ترک کردن گناهان ، انجام دستورات الهی

  پیشنهاد

 سوره فیل را بخوانید و شباهت های آن و ماجرای طبس را در کلاس برای دوستانتان بیان کنید .

در داستان اصحاب فیل می بینیم که خداوند برای محافظت از خانه کعبه در برابر سپاه ابرهه ، پرندگانی را به نام ابابیل بر سر آن ها فروفرستادکه بر روی آن ها سنگ های ریزی افکندندو آن ها را تار و مار نمودند، در ماجرای طبس نیز خداوند با طوفان شن دشمنان اسلام را شکست داد .

پاسخ سؤالات و پرسش های پیام های آسمان هفتم (درس 3)     تلخ یا شیرین

پرسش های متن درس 

1- خداوند در قرآن وضعیت انسان های مؤمن را هنگام مرگ چگونه توصیف می نماید ؟

می فرماید : همانا کسانی که فرشتگان جانشان را می ستانند.و به آنها می گویند : درود بر شما باد . به پاداش آن چه تنجام می دادید . به بهشت وارد شوید .

۲ - خداوند حکیم وضعیت انسان های کافر را هنگام مرگ چگونه توصیف می نماید ؟

هنگامی که فرشتگان جان کافران را می گیرند به صورت و پشت هایشان می زنند و می گویند عذابل سوزان را بچشید .

خودت را امتحان کن

۱ - چرا پادشاه زیرک از رفتن به جزیزه هیچ ترسی نداشت ؟

به دلیل آن که قبلا در آن جزیزه برای خود قصر بزرگ و زیبایی در میان باغی آماده کرده بود و عده ی زیادی در آن جزیزه منتظر او بودند .

۲ - مرگ برای چه کسانی وحشتناک و ناخوشایند است ؟ چرا ؟

برای کافران و بدکاران ـ  زیرا تمام زندگی خود را به خوش گذرانی و تفریح در دنیا می گذرانند و برای سفر خود توشه ای آماده نمی کنند . آن ها اصلا دوست ندارند از این دنیا بروند زیرا می دانند مرگ برای آن ها به معنای پایان خوشی ها و سر آغاز سختی هاست .

۳ - حالت مؤمنان را در هنگام مرگ توضیح دهید .

عده ای در زندگی خود به خدا و پیامبرانشان ایمان دارند و به فکر زندگی پس از مرگ هستند - خوشحال هستند - چرا که می دانند در زندگی جدید خود نیز ، در آرامش و راحتی به سر خواهند برد.

فعالیت کلاسی

الف ) به نظر شما اگر پادشاه زیرک به جای کار و زحمت یک ساله ، خوشگذارانی و زندگی راحت در قصر را انتخاب می کرد چه سر انجامی در انتظار او بود ؟

همانند پادشاهان قدیم ، پس از یک سال باید به جزیزه ای منتقل می شد که هیچ اثری از رفاه و آسایش در آن وجود نداشت و باید به سختی روزگار می گذراند.

ب ) اگر کمی فکر کنیم در می یابیم که داستان زیرک شباهت های زیادی با زندگی خود ما در دنیا دارد .این شباهت را پیدا کنید و مانند نمونه ، جاهای خالی را پر کنید.

۱ - زیرک که اولین بار به آن شهر آمده بود. به راهنمایی نیاز داشت .

ما نیز که تنها یکبار به این دنیا می آییم ، برایخوشبختی نیازمند راهنمایی پیامبران هستیم .

۲ - او می توانست تمام وقتش رابه استراحت در قصر بپردازد .

ما نیز ممکن است بتوانیم تمام عمرخود را به سرگرمی و خوش گذرانی بگذرانیم.

۳ - زمان پادشاهی اش خیلی زود سپری شد .

زمان زندگی ما نیز کوتاه است و زود تمام می شود .

۴ - اصلا گمان نمی کرد که نگهبانان ناگهان نیمه شب به سراغش بیایند .

ما نیز گمان نمی کنیم که مرگ هر لحظه ، ممکن است به سراغ ما بیاید .

۵ - نگهبانان هنگام رفتن به او اجازه ی هیچ کاری را ندادند .

به هنگام مرگ ، ما نیز امکان هیچ کاری را نداریم .

۶ - او در آن جزیزه ی زیبا در جایی زندگی می کرد که خودش ساخته بود .

ما نیز در آن دنیا می توانیم با اعمالی که در این دنیا به عنوان توشه برای خود ذخیره می کنیم ، با راحتی و سعادت زندگی کنیم .

۷ - اگر زیرک وارد این شهر نمی شد ، نمی دانست روزی پادشاه جزیزه ی زیبا و ساکنان آن شود .

ما نیز اگر به این دنیا نمی آمدیم ، هرگز نمی توانستیم سعادت جهان آخرت را به دست آوریم .

پاسخ سؤالات و پرسش های پیام های آسمان هفتم (درس 4)                      عبور آسان

پرسش های متن درس

۱ - انجام چه کارهایی موجب راحتی زندگی در دنیا و جهان آخرت می شود ؟

نیکی به پدر و مادر  ، خوش اخلاقی ، صدقه دادن

۲ - صدقه به چه معنایی است ؟

هر نوع کمک به دیگران در راه خداوند ، صدقه محسوب می شودو آثار فراوانی برای آن ذکر شده است .

۳ - امام صادق ( ع ) در رابطه با اهمیت صدقه دادن چه می فرمایند ؟

صدقه دادن موجب نجات یافتن از مرگ بد و رهایی از هفتاد نوع بلاست .

خودت را امتحان کن

 ۱ - نیکی به پدر و مادر چه تأثیری بر زندگی ما در دنیا و آخرت دارد ؟

دشواری های مرگ بر ما آسان می شود و در دنیا نیز هرگز فقیر و تهی دست نمی شویم

۲ - علت آزار و فشار قبر سعد بن معاذ چه بود ؟

او با خانواده اش در خانه بد اخلاقی می کرد .

۳ - دو مورد از آثار صدقه دادن را بنویسید .

نجات یافتن از مرگ بد  ،  عاقبت به خیری

۴ - حضرت علی علیه السلام چگونه خود را برای مرگ آماده کرده بود که از آن هراسی نداشت ؟

ایشان می فرمایند : کسی که از گناهان بپرهیزد و به واجباتش عمل کند و خود را به اخلاق نیکو بیاراید ، دیگر برایش فرقی ندارد چگونه بمیرد . به خدا قسم برای پسر ابوطالب فرقی ندارد که او به سراغ مرگ برود یا این که مرگ به سراغش آید .

فعالیت کلاسی

فعالیت اول

ما چگونه می توانیم پدر و مادرمان را از خود راضی نگه داریم ؟

با کمک و یاری آن ها ، انجام خواسته های به حقّشان و احترام به آن ها می توانیم پدر و مادر مان را از خود راضی نگه داریم .

فعالیت دوم

رفتار اشخاص بد اخلاق و خوش اخلاق را در هر یک از موارد زیر با هم مقایسه کنید .

فقیری که از او کمک می خواهد .

خوش اخلاق : به او کمک می کند

بد اخلاق :  با بد اخلاقی او را از خود دور می کند

مادرش از او می خواهد در انجام کاری کمکش کند

خوش اخلاق : با روی خوش به او کمک می کند

بد اخلاق : یا انجام می دهد ، یا به سختی کار را انجام میدهد

کسی نسبت به او اشتباهی کرده و از او عذر خواهی می کند .

خوش اخلاق : عذر او را می پذیرد و او را  می بخشد

بد اخلاق : با او تندی می کند و عذرش را نمی پذیرد.

در یکی از مسابقات کسی او را هل می دهد

خوش اخلاق : با صبر و حوصله با او برخورد می کند و آرام به او تذکر می دهد

بد اخلاق : با او پرخاش و دعوا می کند

دوستش از او می خواهد بخشی از درس را برایش توضیح دهد .

خوش اخلاق : با روی خوش خواسته ی او را می پذیردو درس را برایش توضیح می دهد

بد اخلاق : خواسته ی او را نمی پذیرد و با روش غیر اخلاقی او را از خود می رنجاند

وقتی عصبانی می شویم

خوش اخلاق : سعی می کند آرامش خود را حفظ کند و با گفتارو رفتار خوش عمل می کند

بد اخلاق : شروع به داد و فریاد می کند و حرکات و سخنانی ناشایست انجام می دهد .

پاسخ سؤالات و پرسش های پیام های آسمان هفتم (درس 5)                  دین ؛ گنج بی پایان

پرسش های متن درس

 1 - حضرت علی ( ع ) دوران جاهلیت را چگونه توصیف می فرمایند ؟  الف : بدترین روش زندگی را داشتند و در بدترین خانه ها زندگی می کردند

ب : آشامیدنی هایتان آلوده و غذاهایتان ناگوار بود

ج : خون یک دیگر را می ریختید

د : فساد و گناه شما را فرا گرفته بود

و : پیوند خویشاوندی را با بستگانتان از بین می بردید

۲ - ارزش دین چه زمانی مشخص می شود ؟

زمانی که بدانیم ، اگر پیامبران راه درست خوشبختی را بیان نمی کردند ، ما هرگز نمی توانستیم خودمان این راه را پیدا کنیم .

۳ - ویژگی های یک انسان دیندار را بیان کنید .

الف : به درستی راه خویش اعتقاد دارند

ب : بدون هیچ ترس و اضطرابی به حرکت خود به سوی هدف ادامه می دهند

ج : آن ها دستورات دین را بی دلیل و بی فایده نمی دانند

د : عمل کردن به دستورات دینی را ضامن سعادت انسان می دانند

 خودت را امتحان کن

۱ - آیا انسان می تواند بدون استفاده از دستورات خداوند همه ی نیاز ها و خطرهای راه سعادت را پیش بینی کند ؟ توضیح دهید .

خیر . برخی از انسان ها گمان می کنند پیشرفت علمی آن ها برای یافتن راه خوشبختی کافی است . بنا بر این خود را بی نیاز از راهنمایی خداوند می دانندو به تعالیم پیامبران توجهی نمی کنند ، ولی هر راهی که آزمایش می کنند ، به نتیجه نمی رسند؛ چرا که تنها به تجربه و دانش محدود خود تکیه می کنند .

۲ - توضیح دهید که راهنمایی های پیامبران چگونه باعث خوشبختی های انسان در دنیا و آخرت می شود ؟

اگر پیامبران راه درست خوشبختی را بیان نمی کردند ، ما هرگز نمی توانستیم خودمان این راه را پیدا کنیم . به همین دلیل خداوند مهربان پیامبرانی را به کمک ما فرستاده است که خودشان راه را به درستی می شناسند و به ما نیز یاد می دهند که برای رسیدن به مقصد چه چیزهایی را باید با خود ببریم و چه چیز هایی را نباید همراه داشته باشیم.

۳ - به نظر شما ، اگر مسلمانان نسبت به راهنمایی های دین خود بی توجه باشند ، چه سرنوشتی در انتظار آن ها خواهد بود ؟ آیا وضعیت آن ها با مردم کشورهای بی دین تفاوتی خواهد داشت ؟

همان سرنوشت جوامعی را پیدا می کنند که به راهنمایی های دین خود بی توجه بودند ؛ چون به تجربه ثابت شده است که دستورات دین بی دلیل و بی فایده نیست و این دستورات ضامن سعادت ما خواهند بود و اگر به غیر از این ، فکر و عمل کنیم ، از لحاظ وضعیت ، تفاوتی با دیگر کشور ها نخواهیم داشت .

فعالیت کلاسی

فعالیت اول

۱ - به نظر شما چه شباهت هایی بین رفتار مردم در این دو زمان وجود دارد ؟

شباهت مردم این دو زمان با هم در این است که رفتارهای غیر انسانی در میانشان نمودخاصی دارد و به نوعی چهره ی حیوانی بر چهره ی انسانی آن ها غلبه کرده است .

۲ - فکر می کنید علت این شباهت ها چیست ؟

جهل و سرکشی و دوری از راهنمایی خدای مهربان و تعالیم پیامبران

فعالیت دوم

با توجه به اهمیت و تأثیر بی نظیر دین در خوشبختی انسان ، وظیفه ما نسبت به دین چیست ؟

وظیفه ما این است که با دستورات دین آشنا شویم و به آن ها عمل کنیم و کوشا باشیم و با تمام توان از دین الهی محافظت نماییم

پاسخ سؤالات و پرسش های پیام های آسمان هفتم (درس 6)                     پیامبر رحمت

پرسش های متن درس

۱ - چرا زندگی پیامبران می تواند به صورت کامل ، الگوی زندگی ما قرار گیرد ؟

همانطوری که گفتار پیامبران نشانگر راه دستیابی به رستگاری است ، رفتار آن ها  نیز الگوی زندگی ماست . پیامبران الهی چون خود هدایت یافته بودند بهترین شیوه ی زندگی را انتخاب می کردند . بنا براین زندگی آن ها به صورت کامل می تواند الگوی زندگی ما قرار گیرد.

۲ - سه ویژگی اخلاقی پیامبر گرامی اسلام را نام ببرید .

الف : بزرگواری و محبت

ب : عزَّت نفس

ج : تواضع و ساده زیستی

۳ - خداوند در باره ی اخلاق نیکوو مهربانی پیامبر اسلام ( ص ) چه می فرماید ؟

بی شک برای شما پیامبری از خودتان آمده است . بر او دشوار است شما در سختی بیفتید . و به هدایت شما اشتیاق فراوان دارد . و نسبت به مؤمنان بسیار دلسوز و مهربان است .

 خودت را امتحان کن

۱ - چه کسانی می توانند در پیمودن راه های سخت و طولانی راهنمای دیگران باشند ؟ چگونه ؟

پیامبران تنها کسانی هستند که می توانند با آوردن دین آسمانی ، مسیر صحیح زندگی را به ما نشان دهند .

۲ - اگر کسی به راهنمایی فرستادگان الهی توجه نکند. چه سرنوشتی خواهد داشت ؟ توضیح دهید .

سر انجام زندگی آن ها رستگاری و رسیدن به بهشت زیبای خداوند نیست ، به دلیل آن که کسانی می توانند به این دو موهبت دست یابند که از پیامبران پیروی کنند .

۳ - چهار مورد از ساده زیستی پیامبر اکرم را بیان کنید .

الف : وقتی به مجلسی وارد می شد ، هر جا که خالی بوده می نشست و دوست نداشت جای مخصوصی برایش در نظر بگیرند .

ب :  وقتی سواره به جایی می رفت اجازه نمی داد کسی با پای پیاده همراهش برود .

ج : برای خودش غذای مخصوص مشخص نمی کرد .

د : هر گاه شخصی از ایشان دعوت می کرد که برای صرف غذا به خانه اش برود با خوشرویی دعوتش را می پذیرفت.

۴ - با ذکر یک نمونه عزت نفس را تعریف کنید .

عزت نفس ، احساس با ارزش بودن است . یعنی اینکه خودمان را پیش از دیگران کوچک نکنیم . مثلاً برای روشن کردن چراغ اتاق ، از دیگران درخواست نکنیم، بلکه خودمان این کار را انجام دهیم .

 فعالیت کلاسی

فعالیت اول :

به نظر شما چگونه می توان عزت نفس را حفظ کرد ؟ در باره ی این موضوع در کلاس گفت و گو کنید .

انسان با حفظ ارزش خود، کوچک نکردن خوددر پیش دیگران و درخواست نکردن کارهایی از دیگران که انجام آن ها وظیفه ی خودش است . می تواند عزت نفس خود را حفظ کند.

فعالیت دوم :

به نظر شما چگونه می توان پیامبر اکرم را سرمشق کامل زندگی قرار داد ؟

با عمل به دستورات ایشان و پیروی کردن از راهنمایی های آن حضرت ، می توانیم ایشان را سرمشق کامل زندگی قرار دهیم .

 پاسخ سؤالات و پرسش های پیام های آسمان هفتم (درس 7)                اسوه فداکاری و عدالت

پرسش های متن درس

۱ - حضرت علی ( ع ) چگونه پیامبر را در اجرای اوامر الهی یاری کرد ؟

ایشان با به خطر انداختن جانشان و خوابیدن در بستر پیامبر ( ص ) باعث شدند نقشه ی قتل پیامبر توسط مشرکان نقش بر آب گردد و ایشان بتواننداز مکه هجرت نمایند .

۲ - خداوند در ستایش فداکاری بی نظیر علی ( ع ) چه آیه ای را نازل کرد ؟

خداوند می فرمایند : از مردم کسانی که جان خود رامی فروشند( فدا می کنند ) تا خشنودی خدا را به دست آورند و خدانسبت به بندگانش مهربان است .

۳ - به چه کسی فداکار گفته می شود ؟

فدا کار کسی است که برای خدمت به دین و جامعه ی خود از مال ، سلامتی ، خانواده و حتی از جان خود می گذرد و آن ها را در راه هدف پاک و بزرگ خود فدا می کند . 

 خودت را امتحان کن

۱ - سه نمونه از فداکاری های حضرت علی علیه السلام را به صورت خلاصه بیان کنید .

الف : نبرد با عَمر بن عَبدود پهلوان نامدار عرب در جنگ خندق

ب : دفاع از جان پیامبر در جنگ اُحُد

ج : خواندن آیات مهم سوره س توبه در میان مشرکان بی رحم مکه با صدایی بلند

۲ - بنا بر سخن امیرمؤمنان علیه السلام ، خداوند از آگاهان چه عهدی گرفته است ؟

عهد گرفته است که در برابر شکم بارگی ستمگران و گرسنگی مظلومان سکوت نکند و حق مظلوم را از ظالم بستاند و به او باز گرداند .

۳ - بنا بر فرمایش امیر المؤمنین علیه السلام ، خداوند از آگاهان در برابر شکم بارگی ستمگران چه عهد و پیمانی گرفته است ؟

می فرماید اگر خداوند از آگاهان عهد و پیمان نگرفته بود که در برابر شکم بارگی( یعنی کسی که هر چه می خورد سیر نمی شود ) ستمگران و گرسنگی مظلومان ، سکوت نکننداو حق مظلوم را از ظالم بستانند و به او باز گردانند، حکومت بر شما را رها می کردم و آن گاه می دیدید که مقام های دنیای شما نزد من از عطسه ی بزی بی ارزش تر است .

فعالیت  کلاسی

به نظر شما بر اساس آیه ی ۲۰۷ از سوره مبارکه بقره چرا امیر مؤمنان بدون هیچ ترس و نگرانی خوابیدن در بستر پیامبر اکرم را پذیرفت ؟

زیرا می خواست اوامر و دستورات پروردگار را اجرا کرده و خشنودی خدا را به دست آورد .

 پاسخ سؤالات و پرسش های پیام های آسمان هفتم (درس 8)             برترین بانو

پرسش های متن درس

۱ - پیامبر در رابطه با مقام حضرت زهرا (س ) چه فرموده اند ؟

فاطمه سرورزنان اولین و آخرین و برترین بانوی جهان است .

۲ - اعراب جاهلی چه دیدی نسبت به زن داشتند و پیامبر چگونه با این دیدگاه به مبارزه پرداختند ؟

آن ها فرزند دختر را ننگ و عار می دانستند و زن در نزد آنان ارزشی نداشت . اما دیدگاه پیامبر نسبت به دختر بر خلاف رسوم غلط آن روز بود و دختر را موجب برکت و شادمانی زندگی می دانستند.

۳ - برخی از نشانه های علاقمندی پیامبر ( ص ) به حضرت فاطمه را بنویسید .

پیامبر احترام فراوانی به فاطمه می گذاشت و او را از جان و دل دوست می داشت . هنگام مسافرت با آخرینکسی که خداحافظی می کرد حضرت فاطمه بود و هنگام بازگشت از مسافرت نیز اولین کسی را که دیدار می کرد ، فاطمه بود . هر گاه حضرت فاطمه وارد خانه می شدپیامبر با خوشحالی از جا بر می خاست و به او خوش آمد می گفت ، دستانش را می بوسید و او را در کنار خودش می نشاندو می گفت : او شادمانی قلب من است .

 

خودت را امتحان کن

 

۱ - چرا حضرت زهرا سلام الله علیها ، هرگز از امیر المؤمنین چیزی در خواست نمی کرد ؟

بنا بر فرموده ی حضرت علی ایشان ( حضرت فاطمه ) برای خودش چیزی از من نخواست . مبادا من نتوانم آن رافراهم کنم و شرمنده شوم .

۲ - دلیل ازدواج حضرت فاطمه با امیر المؤمنین ، با وجود این که خواستگاران ثروتمندی داشت ، چه بود ؟

حضرت فاطمه ( س ) ایمان را به ثروت برتری داد .

۳ - پنج مورد از ویژگی های اخلاقی حضرت فاطمه ( س ) رابنویسید .

الف : حیا و عفت

ب : علاقه شدید به پیامبر

ج : حضور در صحنه ی اجتماع

د : ساده زیستی

و : ایثار و بخشندگی

هـ : اهمیت دادن به خانواده و خانه داری

فعالیت کلاسی

فعالیت اول

به نظر شما چرا خداوند با خوشحالی حضرت فاطمه سلام الله علیها خشنود و با خشم ایشان خشمگین می شود ؟ در باره این موضوع با همکلاسی هایتان صحبت کنید .

با استناد به فرموده پیامبر ( ص ) می توان دلیل آن را دریافت . ایشانمی فرماید:خداوند فاطمه را دوست دارد و دوستداران فاطمه را نیز دوست دارد ، خداوند با خوشحالی فاطمه خشنود و با خشم او خشمگین می شود .

 فعالیت دوم

با توجه به آیات ذیل که ویژگی های مؤمنان را ذکر کرده است . بگویید هر آیه به کدام قسمت داستان اشاره دارد .

الف : سوره مبارکه حشر آیه ۹           ( کمک کردن به پیر مرد )

ب : سوره مبارکه آل عمران آیه ۹۲     ( دادن گردنبند ارزشمن به پیر مرد ) 

ج : سوره مبارکه نمل آیه ۸۹             ( بازگشت گردنبند به حضرت زهرا )

 پیشنهاد

تفسیر سوره مبارکه کوثر ( ۱ )

 

بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

إِنَّا أَعْطیْنَک الْکَوْثَرَ(1)

فَصلّ‏ِ لِرَبِّک وَ انحَرْ(2)

إِنَّ شانِئَک هُوَ الأَبْترُ(3)

ترجمه آیات

به نام الله که به نیک و بد بخشنده ، و به نیکان مهربان است .

۱ - محققا ما به تو خیر کثیر ( فاطمه (علیهاالسلام‏) دادیم .

۲ - پس به شکرانه‏اش برای پروردگارت نماز بخوان و قربانی کن  .

۳ - و بدان که محققا شماتت‏گوی و دشمن تو ابتر و بلا عقب است  .

بیان آیات

در این سوره منتی بر رسول خدا (صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) نهاده به اینکه به آن جناب کوثر داده ، و این بدان منظور است که آن جناب را دلخوش سازد و بفهماند که آن کس که به وی زخم زبان می‏زند که اولاد ذکور ندارد و اجاق کور است ، خودش اجاق کور است ، و این سوره کوتاه‏ترین سوره قرآناست ، و روایات در اینکه آیا این سوره در مکه نازل شده و یا در مدینه مختلف است ، و ظاهرش این است که در مکه نازل شده باشد .

و بعضی از مفسرین به منظور جمع بین دو دسته روایات گفته‏اند : ممکن است دو  نوبت نازل شده باشد یکی در مکه و بار دیگر در مدینه .  انا اعطیناک الکوثر در مجمع البیان می‏گوید : کلمه کوثر بر وزن فوعل به معنای چیزی است که شانش آن است که کثیر باشد ، و کوثر به معنای خیر کثیر است .  ولی مفسرین در تفسیر کوثر و اینکه کوثر چیست اختلافی عجیب کرده‏اند : بعضی گفته‏اند : خیر کثیر است .  و بعضی معانی دیگری کرده‏اند که فهرست‏وار از نظر خواننده می‏گذرد : 

۱ - نهری است در بهشت .

۲ - حوض خاص رسول خدا (صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) در بهشت و یا در محشر است .

۳- اولاد رسول خدا (صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) است .

۴- اصحاب و پیروان آن جناب تا روز قیامت است .

۵ - علمای امت او است .

۶- قرآن و فضائل بسیار آن .

۷ - مقام نبوت است .

۸ - تیسیر قرآن و تخفیف شرایع و احکام است .

۹ - اسلام است .

۱۰ - توحید است .

۱۱ - علم و حکمت است .

۱۲- فضائل رسول خدا (صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) است .

۱۳ - مقام محمود است .

۱۴- نور قلب شریف رسول خدا (صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) است .

و از این قبیل اقوالی دیگر که به طوری که از بعضی از مفسرین نقل شده بالغ بر بیست و شش قول است .

صاحبان دو قول اول استدلال کرده‏اند به بعضی روایات ، و اما باقی اقوال هیچ دلیلی ندارند به جز تحکم و بی دلیل حرف زدن ، و به هر حال اینکه در آخر سوره فرمود : ان شانئک هو الابتر با در نظر گرفتن اینکه کلمه ابتر در ظاهر به معنای اجاق کور است ، و نیز با در نظر گرفتن اینکه جمله مذکور از باب قصر قلب است ، چنین به دست می‏آید که منظور از کوثر ، تنها و تنها کثرت ذریه‏ای است که خدای تعالی به آن جناب ارزانی داشته ، ( و برکتی است که در نسل آن جناب قرار داده ) ، و یا مراد هم خیر کثیر است و هم کثرت ذریه ، چیزی که هست کثرت ذریه یکی از مصادیق خیر کثیر است ، و اگر مراد مساله ذریه به استقلال و یا به طور ضمنی نبود ، آوردن کلمه ان در جمله ان شانئک هو الابتر فایده‏ای نداشت ، زیرا کلمه ان علاوه بر تحقیق ، تعلیل را هم می‏رساند و معنا ندارد بفرماید ما به تو حوض دادیم ، چون که بدگوی تو اجاق کور است و یا بی خبر است .  و روایات هم بسیار زیاد رسیده که سوره مورد بحث در پاسخ کسی نازل شده که رسول خدا (صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) را به اجاق کوری زخم زبان زد و این زخم زبان هنگامی بود که قاسم و عبد الله دو فرزندان رسول خدا (صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) از دنیا رفتند ، پس با این بیان روشن شد که سخن آن مفسر که گفته : منظور صاحب این زخم زبان از کلمه ابتر بریدگی از مردم یا انقطاع از خیر بوده و خدای تعالی در رد گفتارش فرموده او خودش منقطع از هر چیز است سخن بی وجهی است .  و چون جمله انا اعطیناک ... در مقام منت نهادن بود ، با سیاق متکلم مع الغیر ( ما ) آمد که بر عظمت دلالت می‏کند ، و چون منظور از آن خوشدل ساختن رسول خدا (صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) بود مطلب را با واژه اعطاء که ظاهر در تملیک است بیان داشت و فرمود : ما به تو کوثر عطا کردیم .  و این جمله از این دلالت خالی نیست که فرزندان فاطمه (علیهاالسلام‏) ذریه رسول خدا (صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) هستند ، و این خود یکی از خبرهای غیبی قرآن کریم است ، چون همانطور که می‏بینیم خدای تعالی بعد از درگذشت آن حضرت برکتی در نسل آن جناب قرار داد ، به طوری که در همه عالم هیچ نسلی معادل آن دیده نمی‏شود ، آن هم با آن همه بلاها که بر سر ذریه آن جناب آوردند و گروه گروه از ایشان را کشتند .  فصل لربک و انحر از ظاهر سیاق و ظاهر اینکه حرف فاء بر سر این جمله در آمده ، استفاده می‏شود که امر به نماز و نحر شتر ، که متفرع بر جمله انا اعطیناک الکوثر شده ، از باب شکر نعمت است ، و چنین معنا می‏دهد ، حال که ما بر تو منت نهادیم و خیر کثیرت دادیم این نعمت بزرگ را با نماز و نحر شکرگزاری کن .  و مراد از نحر بنا بر روایاتی که از طرق شیعه و سنی از رسول خدا (صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) و از علی (علیه‏السلام‏)رسیده ، و نیز روایاتی که شیعه از امام صادق و سایر ائمه اهل بیت (علیهم‏السلام‏) روایت کرده ، دست بلند کردن به طرف گردن در هنگام تکبیر گفتن برای نماز است .

ولی بعضی گفته‏اند : معنایش این است که نماز عید قربان بخوان ، و شتر هم قربانی  کن ، ( چون کلمه نحر به معنای سر بریدن شتر به آن نحو خاص است ، همچنان که کلمه ذبح به معنای سر بریدن سایر حیوانات است) .

بعضی دیگر گفته‏اند : معنایش این است که برای پروردگارت نماز بخوان ، و وقتی سر از رکوع بر می‏داری به طور کامل بایست .  بعضی دیگر معانی دیگری هم ذکر کرده‏اند .  ان شانئک هو الابتر کلمه : شانی‏ء به معنای دشمن خشمگین ، و کلمه أبتر به معنای اجاق کور است ، و این کسی که چنین زخم زبانی به آن جناب زده بود عاصی بن وائل بوده . بعضی گفته‏اند : مراد از ابتر منقطع از خیر ، و یا منقطع از قوم خویش است ، که خواننده توجه فرمود این قول با روایات شان نزول نمی‏سازد

 بحث روایتی

در الدر المنثور است که بخاری ابن جریر و حاکم از طریق ابی بشر از سعید بن جبیر از ابن عباس روایت کرده‏اند که گفت : کوثر آن خیری است که خدای تعالی به رسول خدا (صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) داد .  ابو بشر می‏گوید : به سعید بن جبیر گفتم جمعی از مردم معتقدند که کوثر نام نهری در بهشت است .  سعید گفت نهری هم که در بهشت است یکی از خیرهایی است که خدای تعالی به آن جناب ارزانی داشته .  و در همان کتاب آمده که ابن ابی حاتم ، حاکم ، ابن مردویه ، و بیهقی در کتاب سنن خود ، از علی بن ابی طالب روایت کرده‏اند که فرموده وقتی این سوره بر رسول خدا (صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) نازل شد ، از جبرئیل پرسید : این نحیرة که خدای عز و جل مرا بدان مامور فرموده چیست ؟ گفت : منظور نحیرة نیست ، بلکهخدای تعالی مامورت کرده وقتی می‏خواهی احرام نماز ببندی دستهایت را بلند کنی ، هم در تکبیرة الاحرام و هم در هنگام رکوع رفتن و هم در موقع سر از رکوع برداشتن ، که این نماز ما و نماز فرشتگانی است که در هفت آسمان هستند ، و برای هر چیزی زینتی است ، و زینت نماز دست بلند کردن در هر تکبیر است

و رسول خدا (صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) فرمود : دست بلند کردن یکی از مظاهر استکانت و التماس است که خدای تعالی ( در مذمت کفار ) فرموده : فما استکانوا لربهم و ما یتضرعون - برای پروردگار خود نه استکانت دارند و نه تضرع و زاری .  مؤلف : این روایت را صاحب مجمع البیان از مقاتل از اصبغ بن نباته از آن جناب نقل کرده ، سپس گفته ثعلبی و واحدی این روایت را در تفسیرهای خود آورده‏اند .  و نیز گفته همه عترت طاهره از آن جناب نقل کرده‏اند ، که معنای نحر بلند نمودن دو دست تا محاذی گودی زیر گلو در هنگام نماز است .  و نیز در الدر المنثور است که ابن جریر از ابی جعفر روایت کرده که در ذیل آیه فصل لربک گفته است : یعنی نماز بخوان ، و در معنای کلمه و انحر گفته : یعنی دستها را در آغاز نماز و هنگام گفتن تکبیر افتتاح، بلند کن .  و نیز در همان کتاب است که ابن مردویه از ابن عباس روایت کرده که در تفسیر آیه فصل لربک و انحر گفته : خدای تعالی به رسول گرامیش وحی فرستاد که وقتی تکبیر اول نماز را می‏گویی دستها را تا برابر نحرت - گودی زیر گلویت - بلند کن ، این است معنای نحر .  و در مجمع البیان در ذیل آیه از عمر بن یزید روایت کرده که گفت : من از امام صادق (علیه‏السلام‏) شنیدم که در تفسیر آیه فصل لربک و انحر می‏فرمود : این نحر عبارت است از بلند کردن دستهایت تا برابر صورت .  مؤلف : آنگاه می‏گوید : عبد الله بن سنان هم مثل این حدیثرا از آن جناب نقل کرده ، و نیز قریب به آن را جمیل از آن جناب روایت کرده است .

و در الدر المنثور است که ابن سعد و ابن عساکر از طریق کلبی از ابی صالح از ابن عباس روایت کرده‏اند که گفت : بزرگترین فرزند رسول خدا (صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) قاسم ، سپس زینب ، و آنگاه عبد الله ، و پس از او ام کلثوم ، و آنگاه فاطمه و در آخر رقیه بود ، قاسم از دنیا رفت و اولین کس از فرزندان آن جناب بود که در مکه از دنیا رفت ، و بعد از او عبد الله از دنیا رفت ، و عاصی بن وائل سهمی گفت : نسل او قطع شد ، پس او أبتر و بی عقب است ، در پاسخش خدای تعالی این آیه را فرستاد که خود عاصی بن وائل ابتر و بدون عقب است .  و در همان کتاب است که زبیر بن بکار و ابن عساکر ، از جعفر بن محمد از پدرش روایت کرده‏اند که فرمود : قاسم پسر رسول خدا (صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) در مکه از دنیا رفت و بعد از دفن جنازه آن جناب رسول خدا (صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) به عاصی بن وائل و پسرش عمرو برخورد ، عاصی وقتی رسول خدا (صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) را از دور دید گفت : الآن زخم زبانی به او می‏زنم ، همین که آن جناب نزدیک شد ، گفت : چه خوب شد که اجاقش کور شد ، در پاسخ او این آیه نازل شد : ان شانئک هو الابتر .  و نیز در همان کتاب است که ابن ابی حاتم از سدی روایت کرده که گفت : قریش را رسم چنین بود که وقتی فرزند ذکور کسی می‏مرد می‏گفتند : بتر فلان ، و چون فرزند رسول خدا (صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) از دنیا رفت عاصی بن وائل گفت بتر یعنی فرزند ذکورش مرد ، و این فرد ( رسول خدا (صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) از همه بیشتر بتر شد ، ( چون هیچ فرزند ذکور برایش نماند) .

مؤلف : و در بعضی از تواریخ آمده که شماتت کننده ولید بن مغیره بوده . و در بعضیدیگر آمده که ابو جهل بوده .  و در بعضی دیگر آمده که عقبة بن ابی معیط بوده .  و در بعضی آمده که کعب بن اشرف بوده ، ولی معتبر همان است که می‏گفت عاصی بن وائل بوده است .  مؤید آن ، روایتی است که مرحوم طبرسی آن را در احتجاج از حسن بن علی (علیهماالسلام‏) نقل کرده که آن جناب در حدیثی که روی سخنش در آن با عمرو بن العاصی است ، فرموده : و تو در بستری مشترک متولد شدی ( یعنی مادرت هم با عاصی بن وائل هم بستر می‏شده و هم با دیگران ) ، و وقتی متولد شدی عده‏ای از رجال قریش بر سر تو نزاع کردند ، ابو سفیان بن حرب گفت این پسر از نطفه من است .  ولید بن مغیره گفت : از من است .  عثمان بن حارث و نضر بن حارث بن کلده ، و عاصی بن وائل هر یک ادعا کردند که از من است ، تا آنکه از میان همه آنان لئیم‏تر و بی حسب و نسب‏تر و خبیث‏تر و ستمکارتر و زناکارترشان عاصی بن وائل زورش بر سایرین چربید و تو را به خود ملحق ساخت .  و نیز این تو بودی که برای بر شمردن افتخاراتت به خطبه ایستادی ، و گفتی این منم

که محمد را زخم زبان می‏زنم ، و عاصی بن وائل گفت : محمد مردی أبتر است ، یعنی اولاد ذکوری ندارد ، اگر از دنیا برود نامش از صفحه روزگار محو می‏شود ، و خدای تعالی در پاسخش فرمود : ان شانئک هو الابتر - تا آخر حدیث .  و در تفسیر قمی در ذیل آیه انا اعطیناک الکوثر آمده که کوثر نهری است در بهشت ، که خدا آن را به محمد (صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) داده ، تا عوض از پسرش ابراهیم باشد .  مؤلف : این روایت علاوه بر اینکه مرسل است ، یعنی سندش ذکر نشده ، و علاوه بر اینکه مضمر است ، یعنی تنها در آن آمده که : فرمود و روشن نکرده که کدام یک از ائمه فرموده ، با سایر روایات معارض است ، و تفسیر کوثر به نهری در بهشت منافات ندارد که کوثر به معنای خیر کثیر باشد ، چون همانطور که در خبر ابن جبیر گذشت نهر بهشتی هم مصداقی از خیر کثیر است .

( ۱ ) : تفسیر شریف المیزان

پاسخ سؤالات و پرسش های پیام های آسمان هفتم (درس 9)         افتخار بندگی

پرسش های متن درس

 ۱ - منظور از بلوغ شرعی چیست ؟

بلوغ شرعی ، سرآغاز انجام تکالیف دینی است ، یعنی بر هر دختر و پسری واجب است پس از بلوغ مانندبزرگسالان به احکام دینی خود مانند نماز ، روزه ، حجاب و ... عمل کند .

۲ - راه های شناخت احکام دین را بیان کنید .

الف : تحصیل علوم دینی ( در مراکزی به نام حوزه های علمیه )

ب : مراجعه به متخصص در احکام دین ( مراجع معظم تقلید )

۳ - مجتهد یا فقیه ( متخصص در احکام دین ) به چه کسی گفته می شود ؟

در هر زمان افرادی برای کسب دانش و تخصص به حوزه های علمیه می روندو پس از سال ها تحصیل ، مطالعه و تحقیق در علوم دینی ، به تخصص دست می یابندبه افراد متخصص در دین مجتهد یا فقیه می گویند .

 خودت را امتحان کن

۱ - نشانه های بلوغ را به صورت خلاصه بیان کنید .

الف : روییدن مو در برخی قسمت های بدن

ب : فعال شدن برخی هورمون ها در بدن که نشانه های آن در پسران و دختران متفاوت است

ج : رسیدن به سن بلوغ  این سن برای پسران و دختران به شرح ذیل است

پسران : پایان پانزده سال قمری یعنی ۱۴ سال و ۶ ماه و ۱۵ روز هجری خورشیدی

دختران : پایان نه سال قمری یعنی ۸ سال و ۸ ماه و ۲۱ روز هجری خورشیدی

۲ - توضیح دهید از چه زمانی باید فراگیری تکالیف شرعی را آغاز کرد ؟ چرا ؟

خوب است پیش از رسیدن به سن بلوغ ( با کمک پدر و مادر ) وظایف دینی خود را فرا بگیریم و با تمرین این تکالیف ، علاوه بر بهره مندی از پاداش الهی ، آمادگی کافی را در خود ایجاد کنیم .

۳ - تقلید در احکام شرعی به چه معناست ؟ توضیح دهید .

بدین معناست که برای شناخت احکام ، مراجعه به متخصص در احکام دین داشته باشیم .

۴ - سه مورد از شرایط مرجع تقلید را بیان کنید ؟

الف : زنده باشد .

ب : شیعه دوازده امامی باشد

ج : عادل باشد

د : اعلم ( با سوادتر از همه ) باشد .

فعالیت کلاسی

فعالیت اول :

با توجه به تحولات دوران بلوغ به کمک معلم خود و دوستانتان ، رفتار مناسب با هر کدام از تحولات را بیان کنید .

۱ - به وجودآمدن تغییرات در چهره ؟

توجه به توصیه های دینی و بهداشتی

۲ - بروز جوش های پوستی در صورت و بدن

توجه به توصیه های دینی و بهداشتی

۳ - بوجود آمدن پرسش های جدید

تفکر و تحقیق بر اساس فهم و درک خویش و دوری از تقلید

۴ - افزایش حس استقلال طلبی

توجه بیشتر به نوجوانان و به نظرات و روحیات او اهمیت دادن

۵ - بروز احساس مسئولیت بیش تر

تقویت این حس در نوجوان و دادن مسئولیت برخی امور به او

 فعالیت دوم :

الف ) توضیح دهید از میان انواع تقلید کدام درست و کدام نادرست است ؟

جاهل از جاهل :  نادرست

جاهل از عالم : درست

عالم ازجاهل : نادرست

ب ) با توجه به شرایط مرجع تقلید ، به پرسش های زیر پاسخ دهید .

۱ - از دو نفر مجتهد ، یکی از آن ها داناتر و دیگری مسن تر است ، آیا مردم می توانند از هر کدام که بخواهند تقلید کنند ؟ چرا ؟

خیر . زیرا یکی از شرایط مرجع تقلید آن است که اعلم یعنی داناتر باشد بنا براین باید از کسی تقلید کرد که این ویژگی در او باشد.

۲ - کسانی که امسال به بلوغ می رسند، آیا می توانند از مرجعی که از دنیا رفته است ، تقلید کنند ؟

خیر

 پاسخ سؤالات و پرسش های پیام های آسمان هفتم (درس 10)          به سوی پاکی

پرسش های متن درس

۱ -  امام رضا علیه السلام در رابطه با حکم احکام چه می فرمایند ؟

ایشان می فرمایند : خداوند حکیم هر چیزی را که برای سلامتی مردم زیان آور بوده و موجب هلاکت و نابودی آنان می شود . حرام کرده و آن چه را برای سلامتی آن ها مفید بوده حلال کرده است .

۲ - رعایت طهارت و دوری از نجاست چه آثاری در پی دارد ؟

رعایت طهارت و دوری از نجاست نه تنها موجب سلامتی جسم و روح ما می شود . بلکه مقدمه قبولی برخی عبادات نیز هست .

۳ -  چهار مورد از نجاسات را نام ببرید ؟

الف : خون

ب : ادرار

ج : مدفوع

د : سگ

خودت را امتحان کن

۱ - برای پاک شدن بدن یا لباس نجس ، باید آن را چند بار زیر شیر آب بشوییم ؟ چرا ؟

اگر عضوی از بدن مانند دست ، نجس شود باید ابتدا آن را بشوییم تا نجاست برطرف شود ، سپس با یک بار زیر شیر آب گرفتن پاک می شود ، اما اگر لباس یا فرش نجس شود ، باید بعد از شستشوی کامل آن را فشار دهیم تا آب هایش خارج شود سپس با یک بار زیر شیر آب گرفتن پاک می شود .

۲ - زمین ، چگونه و چه چیزهایی را می تواند پاک کند ؟

زمین یکی از مطهرات است که کف پا یا ته کفشی را که بواسطه راه رفتن نجس شده باشد ، پاک می کند البته با سه شرط :

اول : خود زمین پاک باشد .

دوم : زمین خشک باشد .

سوم : عین نجاست ، با راه رفتن کاملاً بر طرف شود .

۳ - برای پاک کردن چیز هایی که نجس شده اند ، ابتدا چه باید کرد ؟

برای پاک شدن چیز هایی که نجس شده اند ابتدا باید نجاست را برطرف کنیم ، سپس آن را زیر شیر آب بگیریم یا در آب جاری فرو ببریم به طوری که آب به تمام جاهای نجس شده برسد.

فعالیت کلاسی

فعالیت اول :

به نظر شما ، آیا کسی که ما انسان ها را آفریده ، برای زندگی سعادتمندانه ی ما نیز دفتر چه ی راهنما فرستاده است ؟ این دفتر چه راهنما چیست و چه محتوایی دارد ؟

بله  - خداوند ما را خلق کرده است و بهتر از هر کسی می داند که چه چیزی برای ما زیان آور است و چه چیزی مفید است. به همین دلیل کتاب آسمانی قرآن راتوسط پیامبر ( ص ) برای هدایت ما فرو فرستاده است  و در آن به ما آموخته است که چگونه زندگی کنیم،از چه چیزهایی دوری کنیم و به چه چیزهایی بپردازیم .

فعالیت دوم :

با توجه به آن چه در این درس خواندیم ، گزینه های درست را از نادرست جدا کنید .

۱ - برای پاک شدن لباس خون آلود ، کافی است خود خون را بشوییم.

نادرست

۲ - اگر بدن ما با ادرار آلوده شد . کافی است محل آن را با دستمال تمیز پاک کنیم .

نادرست

۳ - ظرف نجس با دوبار آب قلیل ریختن پاک می شود .

درست

۴ - اگر کف پای ما نجس شده باشد .با راه رفتن روی موکت یا فرش پاک می شود.

نادرست

۵ - ظرفی را که سگ لیسیده است با دوبار شستن پاک می شود .

نادرست

۶ - اگر لباس یا بدن در اثر تماس با مدفوع گوسفند یا کبوتر آلوده شود . برای نماز واجب است آن را پاک کنیم .

نادرست

۷ - خون حشراتی مانند مگس و پشه نجس است .

نادرست

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.